Nasi Ayam la pulakkk

Saya naik bus dari Kuala Kangsar jam 9 pagi, dan sampai di Hentian Duta kurang 15 minit pukul 12 tgh hari. Ambil teksi, pukul 12 dah sampai rumah sewa. Rumah sunyi. Housemate semua takde. 2 orang housemate kelantanese tu balik bus malam ni dari Kelantan. Nor pulak maybe berbuka di rumah kakaknya di Bangi.


Kazen di Kelana Jaya ajak berbuka di rumahnya. Nak pergi tu boleh tapi tak nak pula menyusahkan masa nak anto saya balik malam nanti.


Lepak-lepak depan lappy kejap, mengadap fesbuk ler. Lepas tu baring-baring sambil baca buku "Chef Wan Mengelilingi Dunia". Konon nak cari resepi untuk masak berbuka. Dapat panggilan dari Chieffy, dia bagi idea buat Nasi Ayam. Hmmm, betul jugak. Awat la tak terpikir. Lepas tu saya tidur kejap. Pukul 3.30 bangun dan pergi kedai.


Sebelum tu saya dah call Nora, tanya dia berbuka di mana. Katanya maybe di rumah je. Sorang-sorang jugak. So saya ajak la Nora berbuka dengan saya. Telefon juga Azwa. Nak pelawa berbuka sama juga. Tapi kata Azwa dia masih di highway, jammed! Nasib baik abah beli tiket saya pagi. Kalau tak, mesti tak sampai lagi saya ke KL. Silap-silap kena berbuka dalam bas.


Pukul 4.30 saya start masak. Hampir jam 7 Nora pun muncul. Saya goreng ayam, dan serve apa yang patut. Sebaik azan di tivi, kami terus ngap!

Nasi Ayam orang bujang


Masa Nora balik, saya bekalkan Nora dengan nasi ayam ni jugak. Ada lagi balance.


Terima kasih nora, kerana sudi menerima jemputan aku :p






3 comments:

Life Of Aku said...

salam ramadhan ... nasi ayam kalau kena yang masak, memang sedap ..
pagi tadi saya bertolak dari utara, alhamdulillah sampai jugak kl petang, jalan pun jam juga, sampai je kl, g masjid jamek, dapat bubur lambuk free, sebelum naik lrt nampak pulak murtabak lalu tak sengaja terbeli ..... hari ni buka, tak de nasi ayam, takda nasi lauk telur kicap, apa pun, itulah namanya rezeki ... alhamdulillah ... dulu sewaktu di perantau nun jauh di sana, pernah juga buat nasi ayam bujang juga. Semuanya main agak-agak dan bubuh-bubuh apa yang patut ... nasinya pun, campur kiub ayam ngn masuklah sikit air rebusan ayam. Maklumlah, bujang, mase tu duit pun sikit, nak beli ayam banyak-banyak takut hujung bulan makan telur je ... 'ala kullihalnya, masak sendiri sebenarnya memberikan kepuasan kepada kita berbanding beli makan kat kedai .. betul tak ?

Nurul Nadiah said...

besaqnya ayam. huhu. takot tengok =p

hayad said...

Life Of Aku--> betul, msak sendiri beri kepuasan, walaupun hentam kromo :D

nasib baik sempat sampai sebelum berbuka. osmet sy dr kedah berbuka di RnR psl jammed.

nadia yuna--> bila fokus, nmpak besaq lah, hehehe. sebenarnya ayam tu kecik2 jer portionnya. tp lebih besar la berbanding nasi ayam beli. nasi ayam beli tu lg la kecik2, tak pueh makan.

Followers