WTH!!!

Hari terakhir sekolah sebelum cuti seminggu, hari Jumaat, 2 hari yang lepas. Waktu terakhir adalah kelas Science Form 2 dengan Kelas Jujur. Kelas kedua terakhir dalam susunan hierarki tahap kepandaiannya.

Kelas yang ramai pelajar Ci*na*. Yang menggunakan Bahasa Ibunda mereka sebagai bahasa pengantar. Yang kurang fasih berbahasa Inggeris. Sudah banyak kali saya ingatkan hanya boleh berbahasa Inggeris sahaja dalam kelas saya. Tapi tetap jadi macam dalam Pasar Sela*ya*ng.

Satu group pelajar Ci*na* tidak menyalin nota saya di tranparency. Saya sabo lagi. Saya round ke belakang. Mereka cepat-cepat buat kerja. Saya kembali ke depan. Tak lama lepas tu bising balik. Saya sedikit kurang sabar. Saya terus ke meja mereka, menghulur sehelai kertas.

"Ok, now, write down ur name and sign!". Cara saya, kalau ada pelajar yang tidak buat kerja, saya suruh dia tulis nama dan tandatangan dalam borang salah laku yang sudah saya sediakan.

Masing-masing tak nak. Tapi saya tetap paksa. Dah tak buat kerja kan.

Seorang pelajar Ci*na* ni, cuba melawan. Tinggikan suara. Saya dah jadi hangin. Terus tengking dia balik. Satu kelas terus senyap. Tiba-tiba pelajar Cina tu sebut Cibai!!! kat saya. Kepala hotak dia!

"Saya bawa kamu jumpa Pn. Ch***!"

"Bawa la!". Balas dia.

Saya dah hangin. Kalau tak kerana dia lagi tinggi dari saya, memang dah lama 5 jari ni melekap kat muka dia. Saya terus bawak dia ke pejabat. Nak bawa jumpa PK HEM.

Masa otw ke pejabat tu, muka dia selamba jer. Masuk dalam pejabat, Pn. Ch*** takde. PK KOKO kata Pn. Ch*** di bilik mesyuarat , tengah mesyuarat Lembaga Disiplin dengan guru-guru disiplin yang lain.

"Pegi bawak cepat. Elok terus bawak ke situ".

Saya terus ke pintu bilik mesyuarat, "Pn. Ch***, this student said Cibai to me!"

Elok je habis ayat saya tu, Pn. U yang mendengar terus menengking budak Cina tu. "You are using a very bad word to teacher!". Guru-guru disiplin yang lain pun sama marahkan dia. Masing-masing muka menyinga. Pelajar tu kena sign surat amaran pertama.

Dia diminta minta maaf pada saya. Saya malas nak tengok muka budak tu, terus keluar dan kembali ke makmal. Dalam makmal tu saya tinggalkan pelajar-pelajar lain. Bahaya juga tinggal mereka tu. Kang jadi apa-apa cikgu juga salah.

Ni la masalahnya bila Ci*na- ci*na dari K*P*ng mai masuk sekolah saya. Padahal kat K*p*ng tu melambak sekolah. Konon nak glemer masuk sekolah sini. Padahal cakap omputeh pun tak reti. Perangai pulak memang hampeh. Menyusahkan lagi ada la!

Persetankan hal sekolah. Sekarang saya mahu berehat di kampung halaman yang aman-damai. Peace!




Selamat bercuti cikgu cikgu SeMalaya :)


__________
err, korang sumer tau tak maksud Cibai tu ape? kalo tak tak tau pi tanya member Ci*na*.

20 comments:

Ayaq masak said...

memang sungguh cibai ye pelajar tu...

♥ adLya ♥ said...

elok cabaikan mulut dia..budak skg mmg kuang asam le..takutnye..huhuhu

tchersally said...

Mak aihhh..kurang hajornye budak tuh!! menggegelegak je darah Kak Sally membaca n3 kamu ni Dayah..hish..

hayad said...

ayaq masak--> mmg cibai kan? huhu

adlya--> hehehe, alah bisa tegal biasa :) jgn takut2, hehe

tchersally--> sy lg la menggelegak dlm kelas tu. rasa eee..rs nk langgar je belakang kete dia..erk!

ijalyza said...

eee...geramnye....kalo sy mesti dh bg penampar kt bdk tuh.....

Anonymous said...

ketuk je kepala dia

Chekgu BaniHassim said...

kuajaq sungguh...
selamat bercuti...

hayad said...

ijalyza--> mmg nk bg penampor, tp takut jd masalah plak.

anoy--> hehe, tukul tak bwk la plak.

chekgu BH--> selamat bercuti jugak :)

@yue said...

mmg..dlu sy skolah yg rmai kaum c*b*i ni..mmg dh jd asam garam dorang asik² sebut pekataant tu...

selamat becuti dr skolah dayah :D

mrsazi said...

hampeh gila r dpt student mcm tu..tu yg takut nak balik semenanjung tu.huhu..takut cabaran..anyway, slamat bercuti dayah..

Hijrah1429 said...

Besar sungguh tahap kesabaran yang diperlukan sebagai pendidik. teruskan usaha...

sero said...

harap cik dayah terus berdedikasi sebagai guru!

hayad said...

@yue--> C*n* kg yg slalu perangai mcm tu,ehe.

mrsazi--> slamat bercuti utk kak apple jugak.

Hijrah1429--> kena la byk2 sabo.kang kita yg masuk wad jantung jgk,hehe

sero--> insya allah :)

Alex Lacey said...

itulah kan Dayah...ni la orang kata bodoh sombong....

akak baca entri kat bawah tu...sebenarnyakan, orang yg tak boleh tengok sama ada seseorang itu tengah memendam rasa ke apa ke, maknanya orang itu masih ada kekurangan...kalau kawan Dayah tu pandai sangat judge orang, dia musti buleh baca bila seseorang itu tengah happy betul2 atau tidak....tak gitu?

anyway, Selamat Bercuti...bestnyaaaa.....

ruru said...

giler kurang ajaq
aku baca entri ko ni pun rasa panass
je..budak2 skang memang terok!

achik said...

isk isk.. kurang ajar betul!!!

Pa'chik said...

ko nak belajo santau? kikiki... :P

hayad said...

alex lacey--> yer, setuju dgn kak wan :) cuti seminggu, kjp je rasanya kak wan. tp jd la, boleh la nak rehat2 :)

ruru--> aku yg tgh dlm situasi tu lg panas ruru. jantung aku, aku rasa pam laju giler. baraaa jer.

achik--> mmg kuang ajo kan? tak tau la mcm mn nak hadap budak tu lg. rs xmo tgk dh muka dia.

pa'chik--> nak! nak! ajo aku pa'chik! hehehe

nik awin said...

dayah,
cakap kat dia..
"awat??mak hang tak dak cibai ka?"

hayad said...

nik awin--> ehehe, tak terpikir lak nk ckp gtu

Followers