Semalam


Semalam ada Mesyuarat Agung PIBG. Saya, Azwa dan Kak Zila jadi pencatat minit. Paling tak suka sekali tugas ni la. Kami bertiga dok depan sekali. Siap ada meja lagi. Macam pengkritik AF pulak rasanya. Tapi lepas mesyuarat habis, Kak Lin mintak minit yang kami catat. Katanya, dia yang akan taip dan memurnikan semula minit tu. Woahhh! Lega. Settle satu tugasan.

[NYDP PIBG kami ni banyak kali dah keluar TV, memperjuangkan PPSMI] :D

Semalam juga, tengah syok tengok Majalah 3, dapat call dari Kak Tina.

"Hidayah, ada parent ni mintak no tel awak. Boleh tak nak bagi? Nama dia En. Syed."

"Haa? Parent? Sape? Anak dia form bape? Kelas ape?"

Kak Tina pun bagitau la kelas anaknya dengan nama student tu sekali. Dalam paler otak dok pikiaq, sape? Tak ajor pun kelas tu.

"Alamak Kak Tina, nape bapak dia nak call dayah? Dayah ada wat tak betul ke ni?"

Dalam paler otak sekali lagi dok rewind, aku ada bagi penampor anak orang ke? Ada denda yang melampau ke? Isk, macam takde. Ape ke-heynye parent tu nak call aku? Takot la pulak!

"Bagi je la Kak Tina". Akhirnya saya bersetuju je la. Ye la, berani kerana benar, takut kerana salah.

Tak lama lepas tu handfon saya berbunyi, di skrin nampak no yang tak dikenali. Sah, mesti parent tu. Saya pun jawab. Beri salam pembuka bicara. Buat-buat suara manis, wakakakaka. Nak muntoh ijo saya rasa.

"Hello cikgu...Bla bla bla..."

"Ooo, bla bla bla.."

Bla bla bla bla.... dan bla bla bla lagi dan lagi dan lagi.

Fuh! Den ingatkan apo la. Dia nak konfemkan anak dia masuk ke tak 4x100m untuk sukan nanti. Anak dia runner masa sekolah rendah, tapi dia tak terpilih untuk lari. Saya mana tau. Pasal budak form 1 kan. Tak kenal sangat. Itupun di saat-saat akhir ada budak bagitau dia boleh lari. So saya cakap kat En. Syed tadi, kalo *m*r offer nak lari, saya sangat alu-alukan.

En.Syed tu siap tanya lagi sape lagi pelari untuk 4x100 tu. Sebab kata dia kalau yang satu sekolah dengan anak dia masa sekolah rendah, dia tahu siapa yang lari laju, siapa yang tak. Dari senarai yang saya cakap tu, En. Syed ni pun setuju dengan pilihan saya tu. Dia kata budak-budak tu ok. Lega saya dengar.

Macam ni lah parent students di sekolah saya. Dapat yang concern tu, concern ya amat. Concern yang membantu la. Alhamdulilllah la kalo gitu ye tak. Ada jugak jenis yang concern terlampau. [paham-paham je lah concern terlampau di macam mana, hehehe].





__________
Ada tak sesapa boleh ajor saya berkomunikasi. Saya rasa komunikasi saya amat teruk bila bercakap dengan parent. Al-maklumlah, saya guru baru a.k.a budak baru belajar. Kalau bercakap dengan parent mesti rasa dup dap dup dap! Hehehe.


Oh ya! Selamat Hari Lahir buat rakan saya, Cik Nurul [yang dah bolayan blog dia]. Cantek gile nombor lahir Nurul ni. 8.3.83. Nombor plat kereta dia pun 8383. Hantaran pun 8383 :D




7 comments:

Sally said...

Dayah,
nak atasi dup..dap..dup..dap..tu x de ubat la dik..hanya masa yg menentukan..makin lama keroje makin yakin ler nanti..silap ari bulan..parents pulak yg dup..dap..dup..dap..ckp ngan Dayah..

chekgu Bani Hassim said...

kalau aku pon cuak gak kalau parent tetibe mintak no tepon...
tahun lepas ade gak...budak mintak no tepon.
aku bagi dalam tak bagi je. cam tak ikhlas...cuak gak.
rupe2nye nak aku tlg celebratekan bday anak dier. sib baik.

dptaku merasa sepotong kek yang sedap...huhu
legaa...

hayad said...

kak sally--> harapnya lama2 dayah jadi ok dan berpengalaman :)

chekgu BH--> hehehe, ingat aku je yg cuak.

Yasz said...

salam dayah! Pekabo? ape ke he nye kamu koje ari ahad ni?iksh2 tak paham sungguh aku...hehe...

hayad said...

yasz--> wei, semalam tu adalah hari sabtu la. ko ni, tgk la tarikh aku post entry ni :p

Yasz said...

haha..ok ok..rephrase..
ape ke he nye kamu koje ari sabtu weh? tak paham aku..hehe..

hayad said...

yasz--> sungguh hampeh mangkuk hayun sungguh ko ni min, hahaha. dah aku rajin koje, nk wat mcm mana kan? ape ko dengki akan kerajinan aku ni? wakakakaka. ;p

Followers