Saat Takde Keje

This entry is edited from the previous entry that i've published.

Entry sebelum ini semacam panjang berjela pula. Rasa semak pula mata memandang. Sedang saya meng'sufr', terjumpalah akan saya sebuah website yang ntah-sapa-tuan-punyanye. Ada aktiviti menarik yang boleh dibuat iaitu KENALI DIRI ANDA.

Try this out! What you have to do is only to draw a view, only a simple one, and no need to colour. Ok, here's how this psycological game goes ...

BUT BEFORE THAT , I WOULD LIKE TO REMIND YOU , THAT YOU HAVE TO DRAW A SCENERY WITH ALL THESE 'THINGS' THAT YOU HAVE TO DRAW ... OK, FOLLOW MY INSTRUCTIONS!

1. Lukis gunung. ( it doesn't matter, how high, or how many you want to draw, or how it looks like )

2. Lukis matahari. ( tak kisahlah nak lukis macam mana )

3. Lukis sungai.

4. Kemudian lukis batu ( any where you want to put it, or how many you wanna draw )

5. Then, lukis sawah padi.

6. Then, lukis rumah.

7. Hmm... kemudian lukis pokok (letaklah kat mana pun) .

8. After that, lukis bunga ( nak lukis sekuntum-sekuntum ke, setangkai-setangkai ke, atas rumah ke, bawah rumah ke, terpulang ! )

9. Kemudian lukis burung ( terpulang nak lukis banyak mana ) .

10.Akhir sekali, lukis ular ( seekor saja ye ! Letaklah kat mana-mana pun )


And I followed all the instructions. Here is my drawing!

Dan kesimpulan dari lukisan ini adalah :


1. Impian saya dilambangkan oleh ketinggian gunung.
2. Saya seorang yang pemalu kerana matahari saya bersembunyi.
3. Saya bukan seorang yang teliti kerana sungai saya tidak berpunca dari puncak gunung.
4. Saya bukan seorang yang sensitif kerana batu saya berada di luar sungai.
5. Saya seorang yang berpanjangan jauh kerana sawah padi saya kelihatan luas.
6. Rumah saya dilukis kurang elok, saya perlu bermuhasabah diri kerana rumah melambangkan
diri saya sendiri.
7. Saya seorang yang amat pentingkan keluarga kerana pokok yang saya lukis lebih tinggi
dari rumah.
8. Saya seorang yang setia kerana cara melukis bunga itu sekuntum-sekuntum.
9. Saya seorang yang mementingkan persahabatan kerana saya melukis lebih dari 4 ekor
burung.
10. Dan akhir sekali ular yang saya lukis melambangkan jodoh saya.

And finally, ular . Itulah jodoh anda!!! Jika ular yang anda lukis berdekatan dengan rumah yang anda lukis tadi, ini bermakna, jodoh anda berada dekat dengan anda ? jadi, hehe... siapakah dia? --> humang haihhh! tengok lah en.ular yang saya lukis tu! jauh giler dari rumah.di sebalik batu pulak tu. di mana gerangan duduknye jodoh saya tu yer? muahahahaha!



_________
Benda ini saya buat semalam di saat tiada kawan untuk diajak keluar makan-makan. Kepada sesiapa yang berminat untuk dibelanja oleh saya sila tinggalkan no.fon anda supaya mudah untuk dihubungi.

Benda ini ada yang betul, ada yang tidak. Contohnya nombor 4. Saya rasa saya seorang yang sensitif,ehe.







6 comments:

Acik Aminbakish said...

akak pernah buat ni ngan member2 kaunseling masa kat kolej dulu. seronok. ada yang jenis cerita.. kena pula ada sorang kawan sekolah pondok, suruh dia tengokkan jari untuk terjemah2 skit lebih kurang macam ni... :D

rasa2 nak turun KL next week. :D

cikgu jawe said...

hmmm.. amat menarik!. selalu aku suka lukis camtu gak. ada gunung, sungai, batu, burung, sawah.. semua lah. tak sangka pula ada maksud tersembunyi.

cuma tanpa sengaja aku lukis ular tu 4 ekor pulak. dan ular tu saling berdekatan sesama mereka juga. hehehe

NuRuL said...

mak aih...jah gile en ular itu..macam di seberang sungai itu saje..hehe

hafiz238 said...

Idea yang sangat menarik ni. Nasib baik dia suruh lukis ular tu seekor ajer kan :)

Dandelion said...

hehe comelnya dayah lukis. dh lama lupa benda ni. dulu2 zaman skolah slalu la buat :D

Azhar Ahmad said...

Hahahahahahha..... Saya akan cuba...

Eh, kenapa saya gelak?

Followers