Uteh Dalam Kenangan


Saya tengah sedih sangat nih. Kucing saya Uteh baru je mati. Uteh mati keracunan. Mungkin sbb makan tikus pagi tadi. Saya nampak Uteh makan tikus tu, dalam bilik saya pulak tu, siap saya snap gambo lagi. Tapi saya biarkan jer, sbb sebelum2 ni Uteh mmg akan makan tikus yang dia tangkap. Bukan tikus je dia makan, kalo Uteh dapat tangkap sesumpah, dia makan...tangkap burung dia makan..tangkap cicak pun dia makan..

Tengah ari semalam Uteh muntah. Kuar semua isi perut dia yang terkandung isi badan tikus tu. Dalam pukul 4 sedang saya asyik layan tenet, tiba2 Uteh mengiau-ngiau turun dr atas umah. Mulut Uteh berbuih, badan Uteh lemah. Uteh dok kat tepi tangga. Saya angkat Uteh letak kat pangkin kat luar umah. Pastu saya terus sambung main tenet.

Lepas main main tenet, saya pegi sapu sampah kat laman. Saya tengok Uteh terbaring lemah. Mulut Uteh yang berbuih tu saya lap dengan tisu. Saya pikir Uteh akan cure sendiri sbb dulu pun mulut Uteh pernah berbuih. Saya bawak ke klinik hewan, doc tu kata xde pape. Dia keracunan. Bagi dia minum susu jer...

Tapi saya menyesal sangat sbb saya lansung tak teringat nak bg Uteh minum susu. Ahhh..ralatnya saya rasa. Lepas sapu halaman, saya makan, tiba2 adik saya jerit, "Kak Yong! Kak Yong! Uteh jatuh!". Cepat2 saya basuh tangan. Saya tengok Uteh dah kejang, badan dia dah keras. Saya angkat Uteh letak kat atas pangkin semula. Mak datang dan gosok2 badan Uteh. Badan Uteh sejuk. Saya gi dapur, isi air panas2 suam dalam botol. Saya tuam badan Uteh. Uteh nampak ok, sbb dpt rasa panas. Tapi kadang2 dia mengeliat macam orang kena sawan tu, otot Uteh mengeras macam kejang. Dia gigit lidah dia. Dekat 30 minit jgk saya tuam badan Uteh.

Saya capai enset, anto sms kat kenalan saya, Doc Seoparjoo kat spital K.T'ganu.

"Doc! Kalo org kejang nak wat camne? Kucing aku tgh kejang nih. Nampak painful sgt. Mcn mn nak buat? Tlg! Urgent!"

Tapi lama saya tunggu takde balasan. Uteh terus-terusan kejang. Badan Uteh tambah sejuk. Mata hitam Uteh membesar, bulat, besar sangat. Saya dah nak menangis. Dalam hati rasa macam Uteh dah takde harapan. Mata Uteh dah tak berkedip masa ni. Terjegil jer... Tiba2 Uteh mengeliat kuat seakan melepaskan sesuatu yang berat. Mata hitam Uteh ke atas, terus Uteh kaku lepas tu. Takde lagi mengeliat2. Saya tekan mata Uteh yg terbukak tu. Terasa keras dan sejuk. Saya rasa tubuh Uteh, dah xde sebarang degupan. Uteh kesayangan saya dah xde...

Saya panggil adik kat dalam umah. "Dib! Uteh dah mati!"

Dib keluar dengan mak. Dib goyang2kan tubuh Uteh. Lepas tu kami sama2 nangis. Uteh dah xde. Uteh dah mati. Saya capai camera terus snap gambo mayat Uteh. Biar jadi kenangan walaupun Uteh dah mati.

Hari dah nak gelap, mak suruh tanam Uteh. Saya ambil cangkul nak korek lubang untuk tanam Uteh. Saya suruh Dib yang kambus tanah. Tak sanggup nak tanam Uteh dalam tanah, tapi ape bleh buat. Uteh dah mati. Uteh mesti kena tanam.

Abeh je tanam, tak lama lepas tu azan maghrib. Saya masuk umah. Skang tinggal Bulat, anak susuan Uteh. Bulat bukan anak kandung Uteh, tapi Uteh susukan Bulat lepas Uteh keguguran. Uteh dah anggap Bulat macam anak sendiri. Walaupun susu Uteh dah xde dan Bulat pun dah besor, tapi Bulat ttp jugak nenen ngan Uteh. Uteh pun bagi jer.. Saya naik atas umah, saya tgk Bulat tgh tido dalam keadaan yang sungguh comel sekali. Saya usap bulu Bulat.

"Bulat, Uteh dah mati. Lepas ni Bulat tak dapat isap nenen uteh lagi. Lps ni xde dah Uteh yang selalu jilat bulu Bulat, yang slalu bersihkan tlinga Bulat sampai xde sikit pun taik tlinga kat tlinga Bulat. kak Yong sedih sgt. Lps ni Bulat mesti cari2 Uteh. Bulat slalu main kejar2 ngan Uteh, gigit2 Uteh, lepas main2 Bulat akan isap nenen Uteh. Uteh pulak akan jilat bulu Bulat".

Lps saya mandi saya nampak Bulat keluar. Dia cium2 tempat Uteh mati atas pangkin tu. Mungkin Bulat tercari2 Uteh. Mungkin Bulat paham yg Uteh dah mati. Bulat selalu makan dgn Uteh, tdo dengan Uteh, masuk umah dengan Uteh. Kalo Uteh xde dalam umah mst Bulat ngiau2 panggil Uteh. Malam ni dan malam2 seterusnya Bulat dah xde Uteh...

Bulat

Kak Yong pun dah xde Uteh. Uteh suke tido kat ujung kaki Kak Yong. Bila bangun pagi Uteh ade kat ujung kaki. Uteh penah tangkap ular besar ibu jari yang msuk umah. Masa tu Kak Yong panic tak reti buat ape. Seb baik ade Uteh. 2 kali dah Uteh tangkap ular. Uteh rajin menangkap binatang. Umah ni dah kurang tikus, dah kurang cicak sbb Uteh rajin berburu.

Kak Yong rasa ralat sangat sbb tak halang Uteh mkn tikus tu. Patutnya Kak Yong buang je tikus tu masa nmpak Uteh makan. Kak Yong ralat jugak sbb tak bg Uteh minum susu masa mulut Uteh berbuih tu. Uteh kucing terbaik yang penah Kak Yong ade.

Lepas setengah jam Uteh ditanam, baru Doc Seoparjoo bls sms..

"Biarkan je. Nnt ok tu. Pastikan dia jauh dari benda2 yang bahaya je"

Saya balas," Kucing aku dah mati dah pun. Baru je tnm. Sedih btol..huhu"

"Np g2? ke mmg beliau nak ninggal?

Saya balas," Aku tak tau. Dia mkn tikus pg td..bla bla bla...."

"Mungkin kena penyakit tikus tu. Ko kena basuh tangan bersih2"

Hmmmm....pastinya saya sudah tersalah doctor..nak buat mcm mn. Saya tiada kenalan yg jd doctor hewan....

Lps ni saya rasa macam xnak bela kucing dah. Sangat sedih dan tak boleh nak terima bila kucing yg dibela mati... :(

Uteh dalam kenangan,
31 Ogos 2006,
7 pm...

11 comments:

Yasz said...

dayah..aku pun sedih gak bace post ko kali nie..itulah cycle of life..smua yang hidup akan mati jua...bagi yang hidup, jgnla sia-siakan kehidupan ni..

NaSh said...

sedey dol bace posting ko ni...
uteh kau sangat gemok + gebu.. sedapnyer kalau peluk!!

syukur ar kucing yg ko sayang mati depan mata kau... kucing mati tu pun azab ek. isk..

* mungkin tikus tu keracunan membawak ke kucing.. lenkali jgn amek gambo lagi.. haha

Hamka said...

kucing aku pun mati gak, tapi 8 tahun yag lepas lah..

chieffy said...

sedihnya....walaupon aku tak suka kucing...huhu

Sikenit Comel-AminBakish said...

akak pernah tengok kucing akak mati depan mati juga.. :( dulu, dan sekarang kucing dibela pun sdg sakit, harap Mek akan cepat baik.

dayah said...

yasz, nash, hamka, chieffy, sikenit comel-aminbakish--> saya masih bersedih lagi..uwaaarghhh!!! :'(

amanitium said...

yang pergi usah dikenang... pemergian Uteh dah ditulis sebelum Uteh dipelihara awak lagi. bersabarlah.

akirasuri said...

adeii sedihnya baca posting dayah ni...sian uteh ek...jangan nangis tau [aku yang baca ni pun nak nangis!adeiii..]

dayah,
cepatnya parcel tu sampai??macam tak percaya jek...he he he saya target sampai dalam hari senin ni..dah la kalut, siap declare benda tu TABUNG dan balut pakai sampul hadiah...saya balut parcel tu depan abang kaunter pos tu lagi...ha ha ha [ampess betul!!]

emmm buah nona tu mungkin belum masak....awak kena tunggu sampai bila awak picit buah tu dia agak lembik sikit...bila buah tu dah masak, dia punya kulit punya menggerutu jadi kembang sikit [maaf ayat siam sikit]...ahaksss...cepat pula sampai ek, bagus abang posmen!!oh ya, tak perlu la nak bayar, anggap tu hadiah Merdeka dari saya [he he he]

nota budak sekolah: dayah, jangan sedih-sedih ek, nanti saya pun sedih :(

dayah said...

amanitium--> tapi saya selalu terkenang2 kan Uteh...hope da lm2 leh ilang lah...

akirasuri-->jom la kita nanges sama2,huhu. OO, buah tu sempena ari merdeka ek?hehehe...tq ek :)

Anonymous said...

kata orang..
kucing ni memang pantang bila diambil gambar..memang pendek la umur kucing tu jadinya..
memula x percaya gak dengan kata orang nih, tp bila sendiri dah kena (monet - kucing kesayangan yang mati) tidak lama selepas gambarnya diambil oleh seorang kawan yg teramat kagum melihat ketebalan bulu dan warna bulu yg seakan-akan warna bulu monyet...

zazanizam said...

Ya ALLAH, sama citer macam kisah manja saya.. baru je pergi pagi tadi. sedih sangat2.. tak tau nak kata apa. tiba2 je lemah tak bermaya, mata terbukak je.. tangan menggil macam kena strok. bila paggil nama diam je.. tak sempat nk bwak klinik huhuhu.. tak lama lepas tu badan terus sejuk.. mulut berbuih. sya pun tak tau knpa jadi mcam tu sb sebelum tu manja langsung tak sentuh makan..asyik baring tido je. sya pun sama macam awak..lpas ni dah taknak bela kucin sb sedih sangat bila teringat akan manja yg sememangnya manja' dengan saya.. tido pon atas badan.

Followers