Sepetang di Kuala Sepetang

Petang tadi saya, emak, abg faizul ngan encik mat pegi Matang,Taiping sbb mak nak g kilang yg wat kerepek ubi, nak borong banyak untuk jual kat koperasi sekolah. Lps beli tu trs pegi Kuala Sepetang. Kononnya nak beli ikan fresh tapi sampai2 jer tokei2 ikan tu kata arini diorang tak ke laut. Last2 beli udang kering jer.


Kawasan jeti Kuala Sepetang ni mostly chinese yang tinggal. Segala ikan kering, udang kering, sotong kering sumernya made by chinese. Masa kami merayau-rayau kat kawasan jeti ni ada sekumpulan cina lelaki yg tak trn laut tgh main mahjung. Ade plak sekumpulan pomp tgh tampi udang kering. Ada yang potong kepala ikan nak wat ikan kering. Budak-budak baya sek rendah pun tlg, yg muda-mudi pun bekeje. Terpikir lak, tak mcm budak lelaki melayu. Ptg2 abis sekolah melepak je pandai. Tambah2 ujung minggu. Entah la..nak kutuk pun bangsa sendiri. Tapi bila tgk cina2 tu bekerja mmg bersungguh2, mmg cari duit...buat duit. Nampak sengkek je tp duit berkepuk!

Kat Kuala Sepetang ni ade satu gerai mee udang yg femes. Jadinya kami pun pegi makan sbb kena blanja abg faizul yg sudi drive dan encik mat yg jd tourist guide bwk saya dan mak ke kilang tu. Diorang dua ni rakan sekerja mak. Mula-mula saya nak order bihun udang. Sekali dgr encik mat order laksa udang. Dgr je laksa saya trs teruja sbb saya ni hantu laksa. Rupa2nya kat gerai ni order je ape pun dia akan bubuh udang. Sepinggan laksa udang rm5 ade 15 ketul udang yg sederhana besaq. Mmg puas hati..

Abis makan kami pun balik. Makanya petang yg sepatutnya saya spend masa untuk cabut KEMUNCUP dah dihabiskan kat Kuala Sepetang...

Jeti Kuala Sepetang


0 comments:

Followers