K-A-W-E-N

Kadang-kadang saya tension beserta sedikit jeles bila tgk kawan-kawan kawen :p semalam saya surf friendster saya, ade antara kawan-kawan dan kawan kepada kawan saya post gambo2 terbaru diorang masa majlis kawen. Amatlah comel mereka berpasangan. Ada yang masih belajo, tapi dah kawen, dua-dua blajo lg pun ade..aduhh. Ada yang masih menunggu posting macam saya juga..huhu

Tapi saya amat tertanya-tanya kalau dua2 masih belajo mana dpt duit utk kawen? Zaman sekarang plg kurang mau ada rm20 ribu ++ utk majlis kawen. Ramai juga kawan saya di U masa semester akhir kawen, ada yang nikah gantung, ada yg nikah tak gantung terus kenduri. Paling saya pelik dua-dua masih belajo. Oh, tolong la bagi tahu saya macam mana anda dapat duit sebab saya pun nak kawen juga,hahaha.

Ataupun saya yang tak reti menyimpan duit?? Korang dapat duit dari mana. Korang pun tak keja lagi sama macam saya. Duit PTPTIPU? duit loan? duit biasiswa JPA? KPM? MARA? Duit FAMA (father mother)? Duit2 loan ni bukannya banyak sangat pun :p

Tapi eloklah kawen, dapat elak maksiat. Ada senior saya sebulan kenal, terus dapat rombongan peminangan. Ada pula rakan saya kenal 3 minggu trs dpt rombongan merisik trs bertunang. Senang aje jodoh mereka. Teringat kata-kata dr.fadzillah kamsah masa dtg U saya jd panel Forum Mencari Cinta, dia kata Allah tahu sama ada seseorang hambanya tu dah bersedia untuk jadi suami or isteri. Allah tahu yang terbaik buat diri kita, Dia tahu kita dah bersedia ke belum untuk pikul tanggungjawab. Sebab tu ada org cepat jodohnya, ada yg lambat sikit. Oleh itu kena buat diri kita bersedia untuk kawen, baru la jodoh itu senang.

By da way, rasa macam nak wat kad kawen macam ni je nnt :p
(klik jika kurang jelas)

Petua Dan Tips Daripada Dr.fatma..

Untuk yg berhajat: (percepatkan jodoh, memanjangkan jodoh,dikurniakan cahaya mata, sembuhkan penyakit, elakkan dari malapetaka,diampunkan dosa dan sebagai nye):

* Dilakukan pada hari Jumaat selepas sembahyang Asar sehinggalah masuknye waktu Maghrib.
* duduk menghadap kiblat
* lakukannye dgn khusyuk dan yakin yg Allah akan membantu kita
* Baca lah Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Allah berulang-ulang sepanjang-panjang kita duduk
selepas sembahyang asar sehinggalah masuknye waktu maghrib.
* Masuk sahaja waktu Maghrib, di kala the first "Allahuakbar" dilaungkan, terus lah angkat
tangan dan berdoa kepada Allah yg MAHA berkuasa dgn apa yg dihajati.
* Buat sebanyak 3 Jumaat berturut turut.

Mintak lah yg baik baik. Niat biar baik. InsyaAllah akan dimakbulkan oleh Allah. Wallahualam.

Notes taken from Ustazah Fatma's last lecture session taken by her closest friend, Ani:-

Untuk awet muda both internal & external.
1.Zikir - Baca
" Ya Badiyah " 1 x
" Ya Nur " 1 x
" Ya Hadi " 1 x
" Ya Allah " 3 x

Baca dan tiup ke tapak tangan dan sapu ke raup muka kita pada tiap hari.

2.Baca ayat Al Waqiah , ayat ke 35,36,37 dan 38, pada tiap selepas sembahyang subuh ke air dan minum. (air rawatan dalaman to look young and feel young inside)

3.Baca Al Waqiah tiap tiap hari sebelum tidur kita akan kaya dengan ketenangan jiwa.

4.Baca Al Waqiah Ayat 19 untuk yang selalu sakit kepala. Moga-moga boleh menghilang/meredakan

6 comments:

fiqroorganisma said...

mungkin mereka dari keluarga senang..mungkin

dayah said...

aha..mungkin,mungkin,mungkin...

Ayu said...

dayah... syiok akak baca tips2 itu.. tapi apa yg Dr Fadzilah kamsah tu ckp mmg betul.. Allah Maha Mengetahui.. bila dah sampai masanya insyaAllah memang kite akan jumpa jodoh kite.. tapi kite kene mohon pada Allah agar dipermudahkan pertemuan kite dgn jodoh kite dan juga moga Allah percepatkan(kalo kite nak cepatla)segala urusan berkaitan dengan jodoh kite.. buat solat hajat.. tunjukkan kesungguhan kite tuh (yg ni la yg dimaksudkan tunjukkan kite dah bersedia untuk kawen tu)

take care dayah..

dayah said...

bila tgk membe kawen mmg teruja tp yg sebtlnya mmg diri ni tak sedia lg lor.. :p

Alex Lacey said...

kakakakak....tak sedia lagi? kena bersedia la dulu fizikal & mental kalau nak kawin tu....sbb memang byk ujian yg akan dtg lepas kawen nanti, nak2 masa bertunang...tak pun masa baru2 kawen...tak pun tengah2...kekekeke...banyak la pulak ek?

anyway, surah Waqiah tu mmg elok baca...kalau tiap2 hari baca lagi bagus...siap ngan faham makna laaaaagi bagus....akak pernah buat dulu, memang tenang sangat...rezeki pun murah....

dayah said...

ye ke kak wan?
dayah baca kdg2 jer..tu pun xtau makna,nmpknye pas ni kena istiqamah baca selalu ngan tgk makna sekali :)
dpt rezeki murah pun syukur sgt kan? ;)

Followers