Grrrrr

Sedang saya sidai kain, dengar henpon bunyik.

Erk! Sekolah tepon? Takut la pulakkkk...

"Hello??"

"H******..."

"Yerp!".

"Ni P*ng*t*a nak cakap".

Apa-ke-heynye pulok ni?

"Helllo".

"Yer Cik Boss. Kenapa?"

"Sorry ganggu awak cuti-cuti ni. Kita nak ubah jadual ni. Biasala, ada cikgu masuk, cikgu keluar. So saya nak masukkan awak untuk ajar math. Boleh tak?"

"err, saya math ni tak boleh Cik Boss. Saya tak reti cara nak ajar math".

"Kalau camtu kita tambah awak Science".

"Ok, kalau Science takpe. Math saya kurang reti".

Lepas tu... "Tap!". Bunyi telefon diletak.

Erk??? Ya, seriusly i dont like the way my boss talk to us on the phone. Di bilik guru, tempat saya adalah paling hampir dengan telefon yang bersambung dari pejabat. Dan sayalah yang selalu jadi telefonisnya. Saya lebih suka cara PK HEM, PK KOKO, dan PK 1 menjawab telefon. Dari start memulakan perbualan sehingga akhir. Pasti ada ucapan hello, hye dan diakhiri dengan terima kasih yang bernada riang dan tidak tegang.

Walaupun kita tak nampak muka orang dalam telefon tu tapi dari segi nada, kita boleh tahu sama ada orang tu bercakap sambil senyum atau pun tidak. Tak percaya cuba korang try sendiri. Ucap Hello dengan muka tak senyum dan ucap Hello sambil senyum. Pasti ada perbezaannya. Dan penerima panggilan anda pasti lebih suka mendengar ucapan Hello sambil anda tersenyum bukan?

Perkara ni bukan pertama kali berlaku. Tapi dah banyak kali. Kami-kami yang sering mengangkat telefon menjawab panggilan dari boss sering mengatakan benda yang sama. Lepas dia dapat apa yang dia nak dari kita, terus "TAP!". Kuat pulak hentakannya tu. I know u r the boss. But we all have manner on how to talk to people. I think she should read the book title "How to Talk to Anyone" by.. errr, penulisnya saya lupe. Agghhh, melambak kat kedai buku sana. Ataupun Institut Aminuddin Baki sana kena buat kursus lebih untuk cara berkomunikasi khas untuk bos-bos di sekolah. Huh!




_________________
The word thank you walaupun nampak simple tapi beri impak yang sangat besar. So, always practise to say thank you. [Peringatan ini untuk diri sendiri juga].






10 comments:

tchersally said...

ehem..Dayah..bos kamu tu (slang Perak ye..) tak tau ke kamu ade blog? Ni karang dia baca n3 ni..idak pasey-pasey dia 'tap'nye kamu pulok!

itu le..sedih bebenor bile memikiorkan pasey org2 yg tak gheti nak berkomunikasi..ape yg payah bebenor nak ngucap teghime kasih tu pun tak tau le teman..

sekian teghime kasih..

hayad said...

kak sally--> dia tak tau. tp ada cikgu2 yg tau. hehehe. kalo diorang repot kt boss tak tau la sy, hehehe

Kasawari said...

aiseyman.. boss main letak tepon macam tu ek.. mesti boss tu pakai telefon jenis lama yang hitam gelap tu.. he he..

leh ajar maths tak.. he he

en_me said...

boss ittewww.. hmm

hayad said...

kasawari--> hahaha, tepon sek punye la kasawari :p tp tepon sekolah tu pun dah berkarat. geli nak letak mulut dekat dgn gagang tu.. eeeyark!

en-me--> hermmmm....

DeeN said...

Weh, aku setujuk dgn hang. Apa kejadahnya bila dah dapat apa yg nak, teruih letak tepon tanpa pamitan kan. Kuang hajor la tuh. Aku memang pantang (lain la kalo tengah2 cakap, kedit abes). Budak tadika pon pandai, bila time balik cakap terima kasih, cikgu!

ruru said...

em, isk isk, belajar tinggi tp tak ada manners, jharap2 kita sok jangan le jadi rupa itu yek.
pe kata, ko tulis email kat dia, atau ko buat teguran secara terbuka masa meeting. tapi ko jangan fokus kat dia, maksudnya ko tegur secara general. tu pendapat aku le.

hayad said...

Deen--> ntah la deen. nak diajor, dah dewasa sgt dr kita. kang tak psl2 aku kena cop plak.

ruru--> tulis emel or ckp ms meeting ek? erm, mcm tak sesuai je nk wat kt mesia ni. mostly malaysian kan tak leh terima teguran directly. [termasuk aku kot! hehehe]

wasabe said...

She's just another employer,
and I'm just... another employee.
[House season 5 episode 1]

hayad said...

wasabe--> hehe

Followers