Sudah Sampai Masa

Saya kehilangannya buat kali kedua. Dia yang paling saya sayang setelah yang pertama meninggalkan saya. Saya jagainya elok-elok kerna tak mahu kehilangan lagi. Tapi apa dosa saya? Apa salah saya? Setiap yang saya sayang pasti meninggalkan saya akhirnya.

Bukan saya tak cuba untuk selamatkan dia. Dah bermacam-macam cara yang saya buat. Saya sedar saya tidaklah arif, tapi saya tetap berusaha. Sakit dalam siapalah yang tahu. Tapi di akhirnya dia tetap pergi meninggalkan saya. Saya sebak! Saya terkilan! Terasa diri ini yang bersalah. Namun saya cuba redha atas semua yang sudah tersurat ini. Yang pergi tetap tak akan kembali.

Sebetulnya Bulat kuceng saya sudah tidak bernafas lagi. Dia tiba-tiba hilang selera makan dan minum sejak dari jumaat malam lagi. Tidak aktif dan asyik duduk memencilkan diri di sudut-sudut tersorok. Saya yakin ada yang tak kena pada dia. Bulat sakit! Ekor yang cedera teruk sudah elok, datang pula musibah lain menjengah. Tapi apakan daya saya, kuceng-kuceng saya selalu jatuh sakit pada hari public holiday. Saya cuba bagi Bulat minum walaupun dia menutup ketat mulutnya. Saya bagi susu juga air kelapa laut NUFERA.

Pukul 5.06 pagi tadi saya terjaga, tergerak hati mahu jenguk Bulat di bawah almari. Apa yang saya lihat hanyalah sekujur tubuh Bulat yang sudah keras. Saya tarik keluar dan angkat. Berhambur air mata saya. Tak tahan mahu melihat. Saya masukkan Bulat dalam raga. Tunggu hari cerah sedikit, saya akan kebumikan Bulat.

Hampir setengah jam saya menangis, meratap pemergian Bulat. Terkenang kembali saat saya kehilangan Uteh. Bezanya Uteh menghembuskan nafasnya yang terakhir di depan mata saya. Mana mungkin dapat saya tahan melihat bagaimana nazaknya Uteh saat itu. Saat nyawa sampai di kerongkong. Perit amat saya lihat.

Bulat sudah muntah-muntah sejak semalam. Dr Nat dah kata, itu BAD BAD sign for your cat. Kena bawa jumpa vet. Ahh, clinic tutup, public holiday. Pagi tadi saya lihat ada cairan pekat pada tempat Bulat terlantar mati. Bila saya periksa badan Bulat, cairan itu keluar dari duburnya.

Mak kata saya mungkin tak serasi membela kuceng. Dengan kata lain, kuceng tu tak lekat lama dengan saya. Dengan ini SAYA TAK MAHU LAGI BELA KUCENG. Tunggulah masa dan ketika yang lain pula sehingga hati saya terbuka lagi. Bukan bermaksud saya tidak sayangkan kuceng lagi. Cuma saya tak mahu lagi rasa sebak dan sedih yang melampau ini terjadi lagi. Saya tak mahu juga kuceng yang saya bela itu mati.

Saya amat sayangkan kuceng sebagaimana Abdul Rahman yang berasa kasihan melihat kuceng sehingga Nabi gelarkan dia Abu Hurairah. Saya BUKAN mahukan gelaran. Tapi saya sudah sediakala memang amat amat sayangkan kuceng.. *sigh*

14 comments:

ayaq said...

Huhu sabaq sabaq..

NuRuL said...

alahai..sedih lak aku baca..
sabar ye dayah!!!

ad3ck said...

tumpang simpati.

sabaq noh. <~tul tak bahasa utara cenggini?

khairNAJ said...

Kesabaran yang tinggi lebih penting dari kecantikan. Nape tak mau bela kucing lagi? nape cpt putus asa? kucing makhluk ciptaan Allah S.W.t MCM manusia gak sampai masa akan bertemu ajal. Sabar yer kak dayah...

Sikenit Comel-AminBakish said...

Macam juga manusia. Setiap yang hidup pasti menemui mati. Kalau manusia itu kita sayang, dan kemudiannya dia meninggal, memang sedih itu kita ratapi. Tapi sementara je kan...??? Janganlah berenti menyayangi kucing Dayah. Akak suke nak sayang kucing, cuma tak boleh. Bila bela je, orang buang, bila bela je orang buang. Tapi tak pe, sekurang-kurangnya kita sempat sayang dia sementara.

Akak percaya, kalau Dayah tanak bela kucing pun sekarang. Akan datang satu masa Dayah mesti jatuh cinta dan bela kucing lagi. Uteh dan Bulat pergi, Hitam, Kelabu, Tompok menanti...

jangan sedey2...

Yasz said...

dayah...i'm deeply sorry bout ur lost...anyway...just a side note, pleaze2 read my post and give comment k!! ahhahah...saje2 jer tu...ko sure gelak nnt bile bace post aku nnt..terus akan happy nnt..hehe

tuan tanah said...

hayad, i'm so, so, very sorry for your loss. sabar ya.

ia akan tunggu awak dalam 'syurga'. percayalah.

zwitterion said...

jgn sedih sgt Dayah, nak buat mcm mn dah ajalnya..teruskan menyayangi kucing..:)

'nAYZEra' said...

dun give up..mungkin saudari hayad perlu tambah ilmu penjagaan kucing..saya pun xtau psl kucing..huhuhu..setiap yang pergi pasti akan mempunyai pengganti walaupun ia tidak sehebat yang perrgi tapi ia tetap mempunyai keistimewaan tersendiri..

13may said...

Huhu sabaq sabaq..

alahai..sedih lak aku baca..
sabar ye dayah!!!

tumpang simpati.

sabaq noh. <~tul tak bahasa utara cenggini?

Kesabaran yang tinggi lebih penting dari kecantikan. Nape tak mau bela kucing lagi? nape cpt putus asa? kucing makhluk ciptaan Allah S.W.t MCM manusia gak sampai masa akan bertemu ajal. Sabar yer kak dayah...

Macam juga manusia. Setiap yang hidup pasti menemui mati. Kalau manusia itu kita sayang, dan kemudiannya dia meninggal, memang sedih itu kita ratapi. Tapi sementara je kan...??? Janganlah berenti menyayangi kucing Dayah. Akak suke nak sayang kucing, cuma tak boleh. Bila bela je, orang buang, bila bela je orang buang. Tapi tak pe, sekurang-kurangnya kita sempat sayang dia sementara.

Akak percaya, kalau Dayah tanak bela kucing pun sekarang. Akan datang satu masa Dayah mesti jatuh cinta dan bela kucing lagi. Uteh dan Bulat pergi, Hitam, Kelabu, Tompok menanti...

jangan sedey2...

dayah...i'm deeply sorry bout ur lost...anyway...just a side note, pleaze2 read my post and give comment k!! ahhahah...saje2 jer tu...ko sure gelak nnt bile bace post aku nnt..terus akan happy nnt..hehe

hayad, i'm so, so, very sorry for your loss. sabar ya.

ia akan tunggu awak dalam 'syurga'. percayalah.

jgn sedih sgt Dayah, nak buat mcm mn dah ajalnya..teruskan menyayangi kucing..:)

dun give up..mungkin saudari hayad perlu tambah ilmu penjagaan kucing..saya pun xtau psl kucing..huhuhu..setiap yang pergi pasti akan mempunyai pengganti walaupun ia tidak sehebat yang perrgi tapi ia tetap mempunyai keistimewaan tersendiri..

org tua tua pesan..jgn tangkap gambaq kucing..nanti kucing tu pendek umur...ntah la...

Rileks okeh!!!

khairNAJ said...

kak dayah I have something for you at my blog. please check it out>>>www.khairnaj.blogspot.com

INDERA KENCANA said...

Hah? Bulat dah takde? (garu kepala)

Sabar banyak-banyak ek!! Tapi jangan tutup pintu hati hayad@dayah untuk bela kucing pulak...

hayad said...

thanx to all the supporters

Alex Lacey said...

sama la kita....akak pun syg kucing tp tak leh bela sbb ada budak kecit...huhuhu...anyway, sabar yer ..

Followers