Kalau Dah Jodoh Tak Ke Mana

Adik : Oi, jom makan kat Lambaian Rizqin, aku belanja.
Kakak : Orait!! cantekkk..!! Kamu belanja no hal. Tapi jom pi makan laksa lah. Sedap sket.
Adik : Ok je, laksa Opah ngan Tok tu nak?
Kakak : Memang aku nak g situ pun.

Pukul 5

Kakak: Jom gerak! Cepat siap.

Amek kunci moto, dah terus mem'blah'kan diri.

Tujuan utama, ke gerai di kaki Gunung Pondok... (paling sedap punya laksa)

Kakak :
Laaa...tutup lagi? rabu lepas lagi tutup. Pah ni tak sihat kot.
Adik : Sama ada pah tak sehat, ataupun tok yang tak sihat.
Kakak :
Isk, aku kempunan dah ni, dari minggu lepas aku datang tutup lagi.

Terus bergerak ke gerai ke-2 sedap laksanya...

Kakak : Cinabeng, tutup jugak? Takkan suami dia meninggal dia terus tak buat laksa? Dah 2 minggu dah aku rasa dia tak jual.
Adik : Ntahnye, laksa kan mata pencarian dia...
Kakak : Kat mana nak cari lagi ni? Ermm...kedai kat Kampung Buaia lah!
Adik : Jom! Aiman tak kesahh...

Terus bergerak ke gerai no-3 yang tak berapa sedap laksanya...

Kakak : Laaaaa!!!! Tutup jugak?!!!
Adik :
Isk, kenapa semua orang tak meniaga laksa ni?
Kakak : Mana lagi nak cari ni? Kita try kedai Pakcik Pa la pulak...

Terus bergerak ke gerai di kampung sendiri... ( Kg. Pdg Asam)

Kakak : Pegi tanya pakcik tu, ada laksa tak?
Adik:
Pakcik, ada laksa tak?
Pakcik : Takde, nak laksa sedap pegi kat Gunung Pondok sana.
A
dik : Dah pegi, tapi tutup.

Tak dapek pakcik nolong nak oiii...

Terus bergerak ke gerai seterusnya di Kg. Kuala Dal pulak...
Kakak :
ade ke tak nih? (banyak pulak pakcik-pakcik tua kat kedai ni, dah usha orang semacam la pulak)
Adik :
Ntah ler...
Kakak : Tgk menu tu takde pun laksa. Jom patah balik je la... Kita try laksa dekat umah lagi satu tu.

Terus bergerak ke gerai laksa seterusnya... (Kg. Pdg. Asam lagi sekali)

Kakak : Huh! Dah tak bukak dah gerainya. Ni la orang melayu! Meniaga hangat-hangat taik hayam! (tengah bengang sebenornya ni + kecewa tak dpt laksa). Jom balik lah. Anto helmet, pastu aku nak gi umah kawan aku, Ina.
Adik :
Jom. Aku rasa kalo kamu jual laksa depan umah mesti laku. Kampung kita ni takde orang jual laksa dah.
Kakak : Aah kan? Laksa aku buat sedap jugak kan? Kawan kamu sumer puji kan kan kan? *ngeh ngeh ngeh*

Sampai umah, bagi tau mak kekecewaan yang melanda...

Kakak : Nak g umah Ina, nak tanya ada laksa tak kat umah dia...hahaha
Mak : Ye la tuu...

Sampi rumah Ina...
Adik :
Assalamualaikummmmmm!!!

Ina bukak pintu...
Kakak : Ina!! ade laksa tak???? hehehe (dengan nada bergurau jer...)

Tiba-tiba Ina buat muke tergezut macam monyet terkejut tengok muka sendiri kat cermin.

Kakak : Dah 6 kedai tau aku cari laksa sumer takde.
Ina :
Ade bau ker????
Kakak + Adik :
Haaa??
Kakak : kenapa? Betul2 ada laksa kat umah kamu ker?
Ina :
Huh! Meh la masuk... (kembang kempis idung Ina menahan rasa :p )

Hahahaha!!!!
Di petang yang aman damai, pukul 6.30 ku makan laksa di Kg. Batu 17 :p


Image oleh google :p

"Sedap kamu buat Ina" ;)
"Ye la tuuuu," sambil juih bibir.

Hehehehe...itulah jodoh namanya, eh..rezeki! ;p

*kalo boleh nak tambah bagi cukupkan 3 pinggan, tapi ku merasa teramat lah segan!*

21 comments:

kemat said...

mai Penang, saya belanja makan laksa..

zwitterion said...

wargh..akhirnya dapat jugak no..
akak pun hantu laksa gak!sekurang-kurangnya seminggu skali mesti mkn laksa

Sunan_Jati said...

NK LAKSA BETUI2X! NK LAKSA.... SABO YER

Mazudi said...

uitss... ngalahkan orang bunting sulung jer ni.
hahah.

faisal said...

ish ish ish...org kalau dah tak dapat kat kedai pertama dah carik makanan lain..hehee..ni kalau emngidan ni mmg pengsan lakinye..hehee

hayad said...

kemat--> orait!! 16hb ni mmg nak mai sana :p

kak zwitt--> btul2..kalo hantu laksa mesti nak dapatkan jgk seminggu sekali kan kan ;)

sunan jati--> dah dpt dh pun laksanya,hoho

mazudi--> haha,ye ker? ;p

faisal--> haha, ku tak kira, bila nak tu nak jgk, malang la sape dpt saya,ngeh ngeh

13may said...

hehehe....teringin sgt2 nampak:D

weAr said...

kalo tak dpt gak laksa tu..aper la agaknya ending tu,..^;-

Sikenit Comel-AminBakish said...

lepas pantang treatment dah ke dik oi.,

tapi akak kagum dengan usaha dayah dgn diba nih... ;D

yasz said...

amboi dayah..bagai nak rak hang p carik laksa. nasib hang tak pusing satu kuale ek..hehe.hang nak dengor crite makan laksa tak? meh aku crite..
dulu2..aku ade lepak umah member aku kat tepeng( bg non-perakian, tepeng tu taiping ler yong..hehe).pastu dekat umah member aku ni ade la ayak terjun.pastu tepi ayak terjun tu..ade makcik juai laksa pulak.ape lagi, sedap gile kalo makan laksa panas2 kat tepi ayak terjun.so kami pun p la bli ramai2.member aku mintak makcik tu tapau jer laksa tu.tapau dlm plestik.aku dah buat muke pelik dah.yela..nak makan lagu mana kalu tapau dlm plestik.sudu apa pun tarak.pastu member aku pun ajar aku cara nak mkn laksa dlm plestik yg org gune kalo bli ayor dlm plestik tu.kami angkut laksa tu, duk atas batu kat tepi ayak terjun, pastu, hirup jer laksa tu dr plestik.haha.dah ler panas, tp sodap mak ai. sejuk2 duk berendam tu kan, pekena laksa panas lak tu. tp mmgla buruk makan gakler, koje duk irup laksa lak.tak penah aku buat. hehe.

INDERA KENCANA said...

Sian... laksa punya pasal. Kat eriya tu, kedai-kedai tu je ka juai laksa...??

hayad said...

13may--> mmg selalu teringin pun,haha

wear--> endingnya,blk umah mkn nasik je la jwbnyer

kak kenit--> isk,pantang tu dh lama tamat :p

yasz--> ala, biasa la tu min, mmg ade style mkn lksa dlm plastik air tu ;) tp aku tak pnh buat la,almaklum laa aku kan pomp ayu :p

indera kencana--> aah,kedai2 tu je yg dok ada

achik said...

kecur air liur cite pasal laksa... mmm nak makan laksa gak... favorite tuh :)

arianna adrizal said...

ramai gak suker laksa eyh. akak rs pasni nk bukak kelab peminat laksa ar. kehkehkeh..

akak pun boleh buat laksa gak tau. nk try, mai ar :D

Ayaq masak said...

Hoh kecoq ayaq lioq.

Haaaaaaaaaaaaaaaang.

Aku ni hantu laksa...sungguh jahat kamu inih. Chiess.

hayad said...
This comment has been removed by a blog administrator.
hayad said...

achik--> hehe, ramai gak feveret foodnya laksa eh? :0

kak anne--> orait tuh, kak anne bkk kelab tu, kita 2 jd majlis tertinggi,haha. wah, teringin gak nih mkn laksa kak anne

ayaq masak--> ohh...jahatkah aku?? :p

ad3ck said...

cam nih dikira jumper jodoh gak ker? ehehe..

NuRuL said...

patutnya tajuk entry nih 'demi laksa' hehehe
cik dayah nih memang hantu laksa tul arr...

hayad said...

ad3ck--> jodoh dgn laksa la ;p

nurul--> hehe...aku tak reti nak letak tjk entry ar,hoho

jiwarasa said...

Salam,

Cuba try laksa pasar malam hari ahd di rumah murah, yang bawa van tu...

Takpun, lajakla sikit ke Talang, try laksa Pak Ngah. Ataupun laksa Top, kat Talang.

Nak laksa lagi best kena naik bas merah kunin pi Tepen. Laksa kat Taman tasik, dekat library. Laksa dengan cabai burung potong.. Best!!

Followers