Hari-hari Ku di Melaka

Hari ni dan esok cuti. Tiada ceramah. Ramai yang balik semula ke Kota Lumpur. Saya malas lah. Nak stay. Boleh study walaupun study 2,3 muka surat pastu tengok tv, tido. Mula-mula nak pergi rumah Salwa di Muar, dia dah offer nak ambil saya. Memandangkan ada group discussion dan saya sendiri nak study, terpaksa bagitahu Salwa yang saya tak dapat pergi rumah dia.

Banyak benda nak kena tahu ni. Banyak benda nak kena hafal. Susah juga yer jadi Penjawat Awam ni. Apa-apa pun tugas paling utama. Jika tidak tindakan tatatertib boleh dikenakan atas kesalahan ingkar perintah. Kan best kalau dapat kerja sendiri...

Pukul 10 pagi tadi, Lin ajak jalan-jalan ke Bandar Hilir. Nasib baik ada juga membe yang tak balik ke KL.

Tak jauh sangat Bandar Hilir dari hotel. Kami beli cenderamata je. Saya beli keychain untuk kakak-kakak di opis. Dalam dok pilih-pilih tu, terserempak dengan Opah sedara saya. Keciknya dunia. Kat sini jumpe opah saya. Dia kata dia dah nampak dari tadi, tapi takut salah orang. Mungkin ada aura, saya tertoleh ke arah dia. Berpeluk cium pulak kami kat tengah-tengah kedai cenderamata tu, hehehe.

Tapi sedikit ralat pasal masa bersalam nak balik tu tak dapat menyelitkan duit raya. Pasal duit dalam tangan dah habis saya perabihkan. Memang nak withdraw lepas tu cadangnya.

On da way balik ke hotel, nampak kedai Kebaya Nyonya. Kedai pertama saya singgah, belek-belek, rasa tergugat juga iman ni. Saya berkenan The Red Kebaya nan satu tu. Tapi harganya RM550 sepasang dengan kain batiknya sekali. Masih belum siap dijahit. Tapi makcik tu kata dah siap jahit nanti dia boleh pos ke KL.

"Nak beli ke tak nak beli? Nak beli ke tak nak beli?". Hermm....

Hajat di hati dah lama nak memiliki Kebaya Nyonya. Tapi harganya RM550 tuuuu.... Tapi memanglah cantik, menarik, tertarik. Last last cakap kat makcik tu esok saya datang semula. Sebenarnya antara nak beli dengan tak nak beli...

Kami pun jalan-jalan lagi dan sampai kat satu lagi kedai Kebaya Nyonya. Wah! Harganya sedikit murah dari tadi. Setelah membuat pilihan yang tepat dan betul, saya pun telah merembat Kebaya Nyonya nan satu ini.

Auntie berbangsa Benggali itu cukup pandai mempengaruhi saya. "Very nice you wear this. Good for you. Nanti baru la boyfren sayang".

"Auntie, saya sudah kawen la".

"Ha, lagi bagus. Nanti suami lagi sayang sama u. Perempuan kena cantik. Nanti tambah sayang".

Rupa-rupanya ada cara nak pakai kebaya ni. Tak boleh pakai secara ganas macam biasa. Auntie tu pakaikan pada saya. Masuk kedua-dua tangan dari belakang dulu.

"Nanti, u mau pakai, pakai ini macam juga. Macam saya pakaikan ni".

"Oooo, kena suruh suami tolong pakaikan la ni".

"Ha la, lagi bagus. Nanti lagi tambah sayang".

"Hahaha, Auntie, i'm juz joking. I'm not married yet, still single".

"So, u have to ask your fren to help u la...". Gelak-gelak Auntie tu.

Harga sepasang, RM260. "Auntie, two fifty can laaa...?"

"Aiyo... u very clever aaaa". Sambil dia pegang tangan saya. Ni kalau mak aku tau la, memang kena marah punyer la beli baju mahal-mahal, huhuhu.

Sebenarnya duit kat tangan tak cukup. Kena pergi withdraw dulu, hik hik! Sampai di hotel segera pakai di badan. Fuh! Nasib baik ok. Berbaloi la juga rasanya. Ok dah! Cukup la sepasang. Penawar kempunan :p

Ini pemandangan dari tingkap bilik saya menginap ni.

Dari pagi tadi sampai la ke petang ni kenderaan tak putus-putus. Semua menghala ke Bandar Hilir. Hujung minggu memang sesak la kat bandar Melaka ni. Tambah-tambah esok cuti Deepavali.

Saya dok sorang je kat bilik ni. Zida balik KL. Adiknya kawen hari ni. Ok lah, nak mandi dulu. Lepas maghrib nak turun dinner. Mintak-mintak hari ni Chef ensem tu on duty, kekekeke!

5 comments:

arsaili said...

salam..ewah sempat lagi belu baju raya..ahahah...pakai kebaya ..sure terkenan ngan msykt baba n nyonya kat melaka tuh..ahahaha

hayad said...

arsaili--> hehehe, tu la pasal. tgk nyonya2 tu pakai lawo jer :p

lyzaija said...

salam perknlan...sy pon ckgu gak br postng n br bukak blog...;-)wah best la dah induksi..sy tak tau bila...wah smpat lg shoppng..tp cntik la kebaya nyonya tu

Hazlin Nazri said...

badan tengah slim tu elok sesangat pakei baju kebaye... bila badan udoh seghupa tong, ishkkkh... tak sior dibuatnye...:D

hayad said...

ijalyza--> ooo, cikgu juga yer. kalo rezki cpt, dpt la induksi cpt. don worry :)

kak hazlin--> tu la pasal. baik pakai skang :p

Followers