d'limau Nipis

Semalam punya la bising kat flat saya ni. Depan rumah saya ni famili India. Tapi tak penah pun sembang. Boleh pulak semalam diorang pasang mercun papan tu kat koridor. Hampagas betul la. Naseb baik tak luruh jantung saya. India kat sini macam sombong la. Tambah-tambah India pemilik kedai runcit kat depan tu. Bininya la, muka masam nak mampos!!! Tapi tadi saya beli barang, saya manis-maniskan la jugak mulut...

"Hari ini deepavali buka kedai juga?". Sambil saya sengeh-sengeh. Dia tetap jugak masam.

Pelik la tengok manusia yang tak reti nak senyum ni. Kat sekolah ada sorang. Perempuan juga. Jaga kedai buku. Anak murid saya kata, time malam dia keje kat Pizza Hut. Macam mana la Pizza Hut boleh ambil dia bekerja. Punya la masam muka. Muka penuh bermasalah je saya tengok. Saya yang selalu juga pergi fotostat kat situ, pada awalnya senyum-senyum la jugak. Nak beramah mesra le juge di bawah bulan purname!

Tapi dah tengok dia tak senyum-senyum, malas la saya nak senyum dah. Wat bazir je. Baik senyum kat kambing! Kadang-kadang rasa macam nak sound je dua tiga bijik.

Awak ni tak boleh ke senyum??? Cuba maniskan sket muka tu. Muka bermasalah betul awak ni! Memang la awak takde masalah jerawat. Saya yang bermasalah jerawat ni pun boleh senyum. Manis lagi tu. Hahaha. Tambahan ayat penyedap!

Tapi kata kawan-kawan yang sudah mengenali saya, kata mereka, muka saya ni pun pada awal-awal kalau tak kenal mesti ingat saya sombong,hahaha. Tapi hati saya baik tau! ;)

Tengah hari tadi makan di Bangi. Nurul, hang tau aku makan kat mana? Kat Limau Nipis. Kan hang cakap, air limau nipis dia sedap. Eh, hang cakap ke CT cakap ar? So tadi aku dah rasa ;) Segelas RM3.80.

Image Hosted by ImageShack.us


Aku rasa takde la sedap mana. Mungkin pasal aku dah kenyang kot. Nasi setambun aku amek. Abes licin pulak tu. Tanpa meninggalkan sebutir pun nasi. Bila dah kenyang, air limau nipis special tu pun tak terhabis. Macam mana ek dia buat air tu? Rasa macam nak jual kat kampung je,hehe.

Image Hosted by ImageShack.us


Oh, ya! Orang Malaysia ni suka sangat pandai-pandai aje letak d'Limau, konon nak nampak macam ada class! Padahal salah penggunaan.
Masalahnya di sini adalah penggunaan tanda apostrophe (’). Tanda (’) itu sebenarnya HANYA untuk keadaan apabila ‘Du’ atau ‘De’ atau ‘Le’ atau ‘La’ bertemu dengan huruf-huruf vowels a,e,i,o,u (kadang-kadang huruf y) SAHAJA. Contoh: La americaine akan menjadi L’americaine. Jika anda perasan, huruf ‘a’ dari ‘La’ telah dimansuhkan. Begitu juga jika Le ├ętudiant, ia akan menjadi L’├ętudiant.
Bacaan lanjut silalah ke sini. Kerana saya dapat tau pun dari situ. Penulisnya pernah belajar Bahasa Perancis. Saya pernah belajar Bahasa Mandarin. Tapi asas je. Sekarang satu habuk pun tak ingat.


15 comments:

bunga rampai said...

Salam,

Dia tak senyum sebab mengenangkan hutang yang banyak kut! :D

Pa'chik said...

dia sakit gigi dari awal tahun kut, tapi tak sempat nak gi cabut...
ekekeke..

hayad said...

bunga rampai--> dayah pun byk gak utg neh, utg ptptipu, tp msh ttp tersenyum,hahaha

pa'chik--> pandai la pa'chik tu wat spekulasi

nUr@dDeEn said...

dayah, yg ijau2 tuh hapakebendanya?

Len kali ko tempeleng jer pipi dia dua tiga kali. Mungkin urat dia kejang kut time tuh. Huk huk huk!

jeff said...

info pasal apostrophe tu best. tenkiu.

pasal masalah dengan jiran tu .. apa kata hulurkan lemang masa Aidilfitri, mungkin akan dibalas dengan maruku berserta senyuman tanda salam persahabatan ..

(wah wah macam iya iya je gua)

NuRuL said...

ceh..ada gak qoute untuk aku yer... takpe2...limau nipis aku tak kesah...pas nih jom kite ke asam peda lak..hehe

hayad said...

nur@ddeen--> yg ijau2 tu? aku pun tak tau. tp dlm tu mcm2 la dia buh, ada jeli, ada agar2..aku rasa ijau2 tu jeli dia la, tp rasa limau nipis yg pekat. p la try sendiri,hehe

**aku pun rasa urat dia kejang, tak pun urat senyum dia pts!!

jeff--> tu la, aritu bwk blk lemang lupe plak nk bg,haha

nurul--> jom!! aku no hal. bila hang nk banjer aku nurul? :p

cik ati said...

Dayah!!
Datang bangi tak datang rumah pun :)
he he he.

Eh!
Tahniah ek :D

arsaili said...

salam..kekadang kita kena review balik diri sendiri...kekadang org ni tak perasan dia berkelakuan atau bermasam muka..syok sendiri jer...tu la kena muhasabah diri..tengok mana kurang mana lebih...since sy dr sarawak..sy selalu muhasarawak diri..uhuhuhuh..jgn jadi cam india kedai runcit tuh

Alex Lacey said...

oittt...sampai ke Bangi lagi ker?

hayad said...

cik ati--> tak sempat la.nnt2 la :D

arsaili--> saya kena muhaperak la kot ek?hahaha

alex lacey--> aah, dtg lg :D jln2 cari mkn! :D

khaliduzer.com said...

hmm..aku rasa soklan ko tu tak kena pd masanye lah,mungkin dia t'paksa berkerja d hari cuti,tu yg bermasam je kot,huhu.. :P

fiq said...

ahh.... nampak sedap. blanje la aku segelas.

hayad said...

khalid--> alaa..kalo bkn depabali pun dia mmg masam sokmo

fiq--> boleh! ko roger la aku kalo ingin dibelanja

fiq said...

roger pe nye. number xde

Followers