Rasa Hati Ini

Saya kira perasaan saya selepas diinterbiu macam perempuan dalam gambar atas ni. Rasa geram, menyampah, sakit hati, sedih, sebak, putus asa. Semua bercambur-baur sebati dgn garam secukup rasanya sekali.

Saya mula rasa sakit hati bila si penemuduga dua orang tu buat muka sinis yang menyakitkan hati, siap perli-perli lagi. Arghhh!! Hangin betul la. Dah la dapat penemuduga perempuan. Macam biasa la, perempuan normallynya strict. Buat penat je saya pakai baju pink!

Lepas tu diorang start tanya soalan yang memang nak mengenakan saya bila saya jawab saya tak setuju Matematik dan Sains diajar dalam bahasa inggeris. (Kalau kutuhu, kujawab aje setuju,huhu) Tetiba jugak diorang mintak beri some of the theminology in chemistry and biology. Macam mana la saya boleh lupa, *no idea* saya dapat bagi satu contoh je untuk setiap jawapan. Ahhh, otak saya tetiba jadi BIOL kat situ.

Dia dah mula senyum-senyum sinis bila saya tak dapat jawab. TIBA-TIBA next question, sapa Ketua Pengarah Pendidikan Perak? Oh, my... saya hanya ingat Datuk Hishamuddin, Noh Omar, dgn Mustaffa Mohd. Kenapa la saya tak teringat lansung yang saya sedang berada di negeri Perak.

"Errr...saya kurang ingat la Puan. Saya tak mampu nak ingat semua."

"Oooo..nanti anak murid kamu kata tak ingat ape kamu ajar boleh la yer?"

Dalam hati saya berkata, "#$%^&*^%...." (18SX, harap maaf :p)

Takpe..takpe...sabo..sabo...

"Sebagai seorang guru, kamu kena banyak membaca..bla bla bla..."

Of course la saya membaca, saya takdela macam katak bawah helmet. Tapi saya akui saya jenis yang cepat gemuruh. Sekelip mata otak boleh jadi kosong.

Macam-macam rumours yang saya dengar pasal interbiu ni. Ada yang kata saja-saja je temuduga la, pasal nak tentukan gaji la, ada kata tak lulus interbiu tak dapat posting la. Takut juga mendengarnya. Berbaloi ke 4 tahun pengajian dengan title pendidikan tapi tiada jaminan pekerjaan. Budak pendidikan nak minta kerja lain pun tak boleh. Sapa yang nak amik. Ijazah pendidikan, terang-terang orang kata ada keje.

Kadang-kadang terasa putus asa mahu menjadi guru. Saat hati berkobar-kobar mahu mendidik, kini kami semua diuji dengan isu penempatan. Menyesalkah saya memilih bidang perguruan. Saya tidak menyesal memilih bidang ini, tapi saya menyesal jika isu penempatan masih lagi membelenggu. Walaupun pada mulanya bidang ini bukan sepenuh hati saya ambil, tapi pengalaman praktikal sedikit sebanyak telah memutikkan rasa cinta yang wujud sekarang ini.

Sekarang ni otak saya masih merangka-rangka rancangan-rancangan yang harus saya ambil. Apa saya harus buat kalau betul tiada penempatan? Inilah masalahnya bila kita mengambil kursus yang pada mulanya dijanjikan pekerjaan, pabila jadi sesuatu yang tak diduga kita jadi tak reti untuk buat apa dah, sbb mind setting dah kata after graduate i will teach...

18 comments:

Kemat said...

dulu, rmai nak jadi cikgu sbb senang dpt pekerjaan..sbb tu ramai berebut masuk KPLI, rupa2nya susah jugak ek..

kakLuna said...

life's like that, dayah..
setiap kesenangan mesti ada kesusahan begitu juga setiap kesusahan akhirnya dtg ganjaran dan kematangan..kuncinya sabar dan berdoa(bersolat)..

pd pdpt akak,dayah patut ada plan B..bkn le nak suh dayah think negative psl result intw tu, tp dlm keadaan skrg semua benda kena usaha sdiri,backup plan sdiri..

tp sblm apa2,minta petunjuk dr Allah dulu, apa yg baik utk dayah,minta Allah mudahkan datang pd dayah..

akak taktau la mcm mana proses posting dlm dunia pdidikan ni, tp sementara masih muda, apakata dayah amik master pulak...in case the posting problem still flactuate..

Anonymous said...

kemat--> mmg, dulu sumer berebut nk jd cikgu, yg tak amik kos cikgu dr awal plak amek KPLI

kakluna--> tp dayah ni tak tau la leh amek master ke tak, becoz ms belajo amek biasiswa KPM, dlu katanya terikat dgn KPM,then baru leh nk smbung belajo ke apa ke, but now KPM sendiri masih tak memposting kami pemegang biasiswanya...

Unknown said...

sabar dayah. insyaAllah ada rezeki lagi. jgn cepat putus asa.

Sunan_Jati said...

xper usaha dan tawakkkall hehehe Good luck.. Amin..!@

Anonymous said...

hmm..takpa2,masih byk ruang lagi untuk mencuba..chayo!

tumismenumis said...

Tak paham la dengan dia org ni, kalau nak kata sebab penempatan dah penuh, berapa banyak lagi sekolah kat pedalamam yg cikgu kena ajar dua tiga subjek. Tak reti la aku nak pikir.

Sabar jer la hayad. Cepat ngan lambat jer tu.

Anonymous said...

sikenit--> yer,tgh sabo le ni kak ;p klu tak sabo rs nk g bom je kpm nun,hehe

sunan_jati--> aminnn...

ku--> byk ke lg ruang? huhuhuh

mazudi--> ku lg tak phm + ku mls nk pikir

13may said...

sabar sabar...kalau dah jodoh takkan ke mana...ehhh...apa plak sembang pasal jodoh nih...hahahahaha....

btw, dont wori...insyaALLAH ada rezeki...cuma jgn putus asa okeh!

Anonymous said...

erm..kalo tak dpt posting, if u work in private sector boleh?i mean teaching in private school??..if all pun tak bleh, be enterprising. start small...bukak kelas tusyen one-to one dulu..then..buka tusyen ramai skit bile dah confident.
the last that we want to do is to give hope..hoping for something that we don't know we can get or not..
believe in yourself n be enterprising ok!chaiyok dayah..
p.s:aku skang pun duk cari keje gak...doa2la aku dpt keje by dec nnt..
***yasz***

Anonymous said...

eh..chop2..
what i'm trying to say tadi...jgn la give hope on something...i think u get my point rite..
***yasz***

arianna adrizal said...

mslh birokrasi lg ke?
uh~ buhsan sungguh la kalau gitu.
bersabar lah ye.
rezeki ada di mana2 :)

Anonymous said...

13may-> xpe, ckp psl jodoh pun xpe..klu ade org nak, ku kawen ajer,wakakaka :p

yasz--> ya, i got ur point min ;) semoga ko dpt keje min, ko xpe..ur english is very very very good, that's a bonus 4 u.

kak anne--> yer, sabo2 ;)

13may said...

uihhh...terus pindah umah baru:D

NuRuL said...

bersabar lar dayah..kita berdoa moga-moga ada rezeki kita..insyaAllah.

me3n said...

sabar ialah kata kunci di sini..alaa, standard ar interview cenggitu..mmg ader interviewers yg sajer nak menyakat interviewee nyer..;p

Anonymous said...

13may--> sj je tuko2 layout :p

nurul--> yup! sm2 berdoa dan berharap

ad3ck--> yela2, aku sabo le ni,hohoho

wasabe said...

Tulah, masa blajo ari tu niat tak betui. Org niat nak tuntut ilmu, lilahitaala... :). hehehe gurau je. Relax le, rezeki di tangan Tuhan, bukan di tangan penemuduga2 itu. Usaha sudah, doa jangan putus, tawakal... InsyaAllah. Mari kita sama-sama meriahkan profesion perguruan ini dengan para blogger... hehehe.

Followers