Mempelam Oh Mempelam

Fuuaahhh!! Terliur tgk mempelam

Slurp!! sedapnya kalo cecah dgn kuah rojak

Tapi bila mintak dia tak bg...Uwaaa!!

Dia kata takmo rosak buah dia. Katanya petua nk bagi buah elok isinya jgn mkn cicah dgn belacan. Kuah rojak ada belacan. Dia mmg tak bg org buah mempelam dari pokok yang satu ni. Takut orang cicah dgn belacan. Tu yang melambak orang dok jual tu, mana tuan pokok nak tau pembeli cicah sambal belacan ke tak, tp elok je buahnya. Sabo je la!!!

22 comments:

amanitium said...

kalau cicah mempelam dengan belacan, nanti buah mempelam lain dah tak sedap?

oh, pelajaran baru.

ad3ck said...

jap..dier tak bagi buah tuh, tp jual eh? hehe..tuh business strategy namernyer..

btw, saper pemilik pokok neh? jiran ko ker? ngehehe..

hayad said...

aman--> ntah ler...dia kata itu petuanya, klu cicah belacan, nnt buah mempelam yg akan dtg berulat,huhu

ad3ck--> tak la, dia tak jual pun. aku maksud kalo org yg jual, yg ade ladang tu, mn dia nk tau pembeli dia cicah belacan ke tak, tp buah diorg elok aje..kan?

pemiliknya rahsia la,hehe

fiqroorganisma said...

um...mcm sedap je, jiran ke? kalo jiran wat la pagar sipi2 kat pokok tuh, bile ada ranting yang masuk line pagar ko, da kire leh amik tuh. whahahha

Assaif S.N said...

seperti sedap..

Sikenit Comel-AminBakish said...

tak boleh cicah kuah rojak, buatlah kerabu.. lagi sodap..haha

Fuad said...

Haha.. Nampak sgt.. Apapun jgn berputus asa dayah. berusahalah lagi.. :-)

hayad said...

fiq--> haha, ye la tu fi oi :p

assaif--> mmg sodap

kak aminbakish--> aah ek? btul2

fuad--> berusaha ape ek fuad? ;p

faisal said...

slm hayad,

kecur liur tengok buah pelam tu..~ihii..nak mintak dari awklah..

Mazudi said...

Yer ker?
Abis kalau tak cecah belacan dia kasik tak?

hayad said...

faisal--> sy pun tak dpt, mcm mn awak nk mntak dr sy,huhu

mazudi--> ntah ler, smpai skang dia tak bg pun,haha

akirasuri said...

perghh sedapnya..lagi la pula bulan puasa macam ni...

hayad said...

akirasuri--> ;)

riena's said...

Uih sedapnya, tapi Riena tak sukamakan mempelam ni. KAlau yang dah masak tu okeylah. Kalau yang muda ni, minta maap je le.

Ayu said...

dayah.....
terliur akak tauuuuuuuuu

arianna adrizal said...

teliur, teliur! smlm bli jeruk pelam. lupa nk mkn. masa sahur br perasan tp tak brani nk makan takut gastrik pulak. ;p

hayad said...

kak riena--> ooo, tak suke yg muda ek? dayah leh mkn yg muda ni sikit pn tak berkerut muka, adik yg tgk plak berkerut muka dia,hehe

kak ayu--> haha, thn2..sj je nk menggugat keimanan sesp yg tgk mempelam tuh :p

kak anne--> isk2, terlupa pulak? jgn teringat2 dh ler ;p

13may said...

buah pelam saya suka cicah ngan garam...

epal, nenas, belimbing, tembikai..semua saya bantai cicah ngan garam...
cuma durian saja tak pernah try lagi....

Yasz said...

mai la umah aku kat sitiawan..kami ade 2 pokok mempelam..xda sapa nak p makan...hehehe..wei raya nanti, mai la sitiawan..raya umah aku..
ps: aritu aku p bukak posa kat upm ngan si chieffy tular..

hayad said...

13may--> ermm, sy cicah ngan garam bila dh takde pencicah lain

yasz--> wooo,mst hangpa ade mengutuk aku ek? hgpa dua bkn leh caya sgt, ske je nak ngenakan aku. insya allah,aku dtg umah hg, nk mempelam ek! ;p

kemat said...

cicah belacan ok ker..kalu cicah budu memang lain macam ckit rasa dia..

hayad said...

kemat--> aku ok jer klu cicah ngan budu pun. Penah buat! ;)

Followers