Ku Telah Jatuh Cinta!!

Sejak seminggu dua minggu ini saya giler! Ya, saya sedang giler! Oh, jangan salah sangka. Saya bukannya gila mental bahkan juga bukan gila kentangggg... !! Jauh sekali gila meroyan tetapi gila duit itu selalu.

Saya sekarang sedang gila makan petai. Bayangkan, benda yang saya tidak suka tiba-tiba saya jadi suka. Nak mati ke aku ni. Oh, jangan! jangan! Amal ibadat saya masih kekurangan. Ke mengidam? oh, tidak sama sekali. Saya masih suci,haha!

Jangan terlalu membenci sesuatu kelak kamu akan terlalu suka. Itulah yang terjadi antara saya dan petai. Saya sudah jatuh cinta samanya. Saya memang tidak suka ulam-ulaman yang pahit-pahit, tak macam emak, lagi pahit lagi dia suka. Padahal pahit itu adalah ubat. Nah, sekarang saya memang jatuh cinta dengan penangan si petai. Kalau dulu saya merasakan ia amat pahit tetapi sekarang tidak lagi. Saya merasakan ia amatlah lemak manis santan kelapa muda. Ber"krup"-"krup" bunyinya bila gigi geraham nan gagah perkasa itu menghancurkannya.

Image Hosted by ImageShack.us

"Mak, makan petai boleh awet muda tak?"

"Bulihhhhhh....."

Wow! Bagus-bagus. Nampak tua adalah suatu ketakutan bagi wanita,hehe. Harap petai dapat membantu :p

Untuk menambahkan semangat patriotik saya memakan petai, saya berusaha menggoogle khasiat petai. Hasilnya...wow!!! :O Amat memberansangkan lagi saya untuk makan petai :) Jangan tak tahu, petai mampu merawat stress, anemia, tekanan darah tinggi, ulser, stroke, mampu mencuci buah pinggang, sembelit, mual di pagi hari, baik untuk saraf, serta mengatur suhu badan. Untuk perempuan yang selalu nak marah-marah sekali dalam sebulan tu pun elok makan petai yer! :p

Untuk yang terlalu ekstrim nak kurus tu, tak perlu susah-susah, makan aje petai, boleh mengawal kegemukan wooo.. Menurut sumber yang saya google, petai mampu menolong orang berhenti merokok. Err, ni macam tak boleh jalan je. Bapakku makan petai juga, tapi tarak jadi apa pun. Maka, kesimpulannya yang dapat Prof. Hayad buat adalah, petai tak dapek nak nolong selagi tuan punye badan selaku perokok tak nolong diri sendiri. Harap maklum!

Lagi satu, kalau kena gigitan nyamuk, boleh je tenyeh kulit petai tu pada kulit yang kena gigitan. In case terdesak la ni. Kalau ada krim gigitan nyamuk , sapu je la krim tu. Buat apa susah-susah cari petai pulak kan. Gilo apo???

Last but not least, petai can boost your brain power. Waa waa waa waa... Tak payah susah-susah beli B complex lagi,haha. Jimat duit.

Walaubagaimanapun, tabiat memakan petai perlulah diatur dengan sebaik mungkin untuk mengelakkan bau-bau yang tidak sepatutnya semasa waktu-waktu yang memerlukan kita bercakap dengan banyak di khalayak yang ramai ;) Tapi kalau guna ubat gigi jenama DECTOBACGEL, it's ok! Nyah bau dan juga menguatkan gigi.*ops! sory, terkeluar topik sikit ;)*

Image Hosted by ImageShack.us
Akhir kata dari Prof Hayad, marilah kita beramai-ramai makan petai dengan motonya
"A Petai A Day, Keeps The Doctor Away" :)

21 comments:

zwitterion said...

sambal petai ng ikan bilis..emmm sedap.
ataupun petai tu rebus je n cicah ng sambal belacan.

Ayaq said...

Erkkk tak sampai seru nak makan petai lagi. :P

Sunan_Jati said...

wah.. mmg sedap.. petai ngan jering.. tapi jering lagi best,,, mcm mentah.. tetambah yang dah tua... ish... sedap... doreng lagi sodap.. hahahha!

WRA said...

akak tak makan, tapi husband ngan anak2 makan...esp. yg jeruk tu...balik kelantan mesti cari petai jeruk utk suami hehehe

DeeN said...

hahaha..sudah bertukar kerjaya skang promoter petai hehehe.. Dayah makan petai ulam ke sambal petai? Dah lama haku tak makan petai. mak haku bising haku makan petai [maybe dia dah lupa anak dia dah besar. Bukan budak sekolah menengah lagi..] hahahaha.

Tp buah yg aku paling tak sior nak makan adalah the king of fruit. baunyer..halamakkk takleh tahan. Aku mesti cabut larik punyer. dr aku kecik2 smpai dah remaja belia nih [cheewahh]

DeeN said...

hehehe owh! dah tukau jadi promoter petai ke skang hehe.. dayah, hang makan petai ulam ke sambal petai? yg mana satu paling buleh buat awet mude? Aku dah lama tak makan petai, mak aku tak bagi [mayb dia ingat aku kecik lagi kot hehe].

Tp ada satu buah yg paling aku tak sior. dr aku kecik sampai aku remaja belia nih, aku tak penah makan. Bau pun buat aku meroyan satu umah. nak tau buah apa? nanti hang baca ler blog aku ek.. :D

INDERA KENCANA said...

Pandaila awak...

Tapi makan petai ni baunya mengalir turun ikut kumuhan. Kalau dok sorang, tak pe. Yang tak sedapnya bila lepas keluar dari tandas office, ada orang jerit..

"Oooiii, sapa makan petai ni oooii"

achik said...

mmm aku kureng suka... petai belalang ok skit... tp kalau masak sambal petai ngan udang tu belasah je ;p

Anonymous said...

prof hayad,
saya pun suka makan petai. dulu belakang rumah saya ada pokok petai, tp telah mati disambar petir.

saya hanya makan petai dengan kulit. rasanya mmg pahit, tapi khasiat kulitnya yang banyak.lagipun makan petai dgn kulit hampir tiada bau yang tidak enak...atau kerana hidung saya telah kematu.

Anonymous said...

kak zwitt--> aah, itu pun sodap! :)

ayaq masak--> takpe2, nnt aku serukan ek?haha

sunan jati--> err...belum lg kubukakan hati utk jering

alex lacey--> wah, anak2 kak wan pn suke petai.bgs la dr bdk2 dh amalkan

nur@addeen--> laaa hang ni, deghoyan la sedap. ok je baunyer..aku layan jer ;)

indera kencana--> nak buek camno, kalo kita makan paracetamol pn kencing bau paracetamol :p

achik--> belalang pun sodap gak achik! hahaha

mawar--> oh, kesiannya kt pokok petai awak tu :( sob sob..takpe2, dah ajal dia..tanam lain ek! hehe Sdp ek mkn dgn kulit sekali? mak kata pun bgs,nnt la saya try ;)

akirasuri said...

petai?he he he tak makan :P

Anonymous said...

jeruk petai lagi best

Pa'chik said...

aku suka masak udang goreng petai... lepas tu... nyam! nyam!
kendain.. erkkk!!! Alhamdullillah...

Anonymous said...

petai??
musuh utama..
aku alergic sket kat benda2 berbau ni..

tuan tanah said...

A petai a day, keeps the doctor away?

Hmmm... kalau doktor tu kacak gilerrr... macammana? Nak jauhkan juga ke? ;)

Anonymous said...

akirasuri--> xpe, p mkn menda lain ek :P

khairnaj--> yup! agree! :)

pa'chik--> eee..sendawa bau petai,haha

ruru--> hehe....bau ketiak plak amcm? :p

tuan tanah--> err..kalo ensem?? yg tu mmg sengaja wat2 sakit la jwbnyer,ehe :D

Yasz said...

mkn sambal ikan bilis ngan petai or sambal udang ngan petai..meleleh tak hingat...hahha...
p.s: aku blaja makan petai sejak kecik lagi..skola rendah...kalo lik kg, ade pokok petai..aku main petik2 , sedap dimakan begitu saja...heheh..don play2 with the 'hantu-petai' here...tp skang ni sbb dah koje...takdeler nk makan petai mase lunchtime tu..jenoh seh nk buang bau lak pas tu...heheh...

Anonymous said...

terliuq pulak aku.. hehe

Anonymous said...

yasz--> waaaaaa!!! aku tak sangka ko suke petai min.bgs2, aku ada membe yg suke petai :)

amok--> hehe, lap la weh, dh meleleh tu :p

Nana said...

sedap nye petai...cuti 5 ari raya cine ni..leh makan petai...
bukan ape..time keje susah la kalo nk mkn....

x besh la kalo mkn weekdays...
kat opis ni dh la saya sorg je mkn petai...


hehe..paham2 je la...

Anonymous said...

hmm..petai boleh menguruskan badan? tapi kalu org yg kurus nak menggemukkan badan kena makan ape prof? hehe.. :)

Followers