Saja-Saja...

Saya berjalan-jalan di kebun pisang depan rumah. Dah lama saya perasankan ia. Ia tumbuh dengan aman dan damai di situ. Sejenis tumbuhan renek batang tidak berkayu. Saya tanya mak, boleh makan ke? Tapi mak pun tak tahu. Saya penah nampak ia dijual dalam peket di TESCO penang. Mahal pulak tu! Kalau dekat mahu saja saya petik dan bekalkan pada TESCO. Tak ke boleh jadi kayaaaa tuuu :p

Image Hosted by ImageShack.us

26 comments:

Hani Sumayyah said...

Kalau tak salah namanya buah susu,kan? Kalau tak salah jugak memang boleh dimakan, ada isi dan biji didalamnya...

Cantik gambarnya...

kakLuna said...

ada ke jual kat TESCo? :P

hehe.nanti le klu jejalan umah kamu...akak nak nengok ghopenye..

tuan tanah said...

Hi my telepathy sister! :)

Ayu said...

akak tak penah nengok pon buah tu dayah.. tapi kalo dtg KL bawakkan akak yer sebiji dua :P

zwitterion said...

aikk, tak penah tgk pun..bila posting?..akak dh try buat kek yg resipi dayah bagi.kiranya resipi ni yg plg best la.kalau boleh nak topping nya sekali..

Ayaq masak said...

Kalo dah juai kat tesco tu buleh makan le gamaknye...

abdullahjones said...

buah letop. isi seperti buah markisa. manis.

ad3ck said...

per lagi. borong ar hehe. per nama sayur neh?

tuan tanah said...

Hayad, bila tengok gambar ni lama2 baru ingat.

Housemate lama saya orang Itali itu suka makan buah ni. Bila dah masak, buahnya warna kuning, manis, sedap. Mula2 nampak dia makan buah ni, saya ingat rupanya macam bunga kertas.

Tapi tak ingat pulalah namanya...

'nAYZEra' said...

daun ape tu?

hayad said...

hani sumayyah--> ooo, buah susu ke?

kak luna--> cpt le mai umah sblm den pergi merantau,ekekkeke

kak ayu--> dkt bandar xde tumbuh kot pokok ni :D tu psl kak ayu tak pnh tgk,ehe

kak zwitt--> posting ujung bln ni nnt. plg best ke? alhamdulillah :) nnt dayah emelkan topingnye ek

ayaq masak--> itu la psl

abdullah jones--> yup! buah letup pun slh satu namanya yg pnh saya dgr

ad3ck--> aku borong jual kt ko ek! namanya buah letup

tuan tanah--> wah,ye ker? org Itali mkn buah ni?? boleh diexport nih! den kayooo!! :P

nayzera--> bkn daun, tapi buah

Alex Lacey said...

nampak mcm daun jer...ringan tak buahnya?

hayad said...

kak wan,mmg ringan pun buahnyer...kosong je kt dalam, tp tengah2 dia ada la biji sket.nnt la dayah snap rupe dlm buah tu pulak :D

achik said...

buah ke? nampak cam daun...

Pa'chik said...

kat rumah aku ada.. tak tau pulak nama apa pokok ni.

hayad said...

achik--> yg saya fokus ni buahnya,daunnya yg dibelakang2 tu :D

pa'chik--> oo yea? jom kita jd pengeksport buah ni nak tak? haha

Fuad said...

Ni bukan buah susu. Buah susu pokok dia jenis memanjat. Memang rasa dia best, tapi susah dah nk carik sekarang nih. Boleh makan ke? Rasa macam x leh. Cuba ko makan dayah, kalo esok xdek entry paham la tu.. ;p

Aku dulu2, slalu ambik buah ni tiup pastu tepuk. Bila pecah dia bunyik macam belon kecik pecah.

kemat said...

ha.. baru teringat, buah letop kan.. tapi leh makan ker..

Amiene Rev said...

ini pokok letup letup. masa dulu-dulu selalu ambil buah ini dan picit sampai meletup. boleh dimakan.

seangkatan dengan terung bulat. rasanya pun boleh tahan... hehe

hayad said...

fuad--> heh,ko nk aku mati ker? ampeh! :P

kemat--> boleh la kot, kalo tak kwatpe org jual :)

amiene rev--> so, mmg konpem la buah letup2 dan boleh dimkn.ramai yg sependapat ni,ehe

amok said...

betul..buah leletup. buleh makan. mmg makanan budak kampung zaman dulu2. kat suria KLCC pun buleh tahan harga dia. ada gak amik foto hari tu (bersama harga). nanti publish kat my blog ok. :)

mawar said...

hayad,
tepi pagar umah saya dulu ada pokok ni.buah letup saya panggil sbb boleh tepuk kat tinge kawan dan dia meletup.tapi saya dan dia tak penah makan. tak tau la bleh makan plak.

buah susu tu memanjat kalau tak salah saya...ropanya sedikit bulat sedikit lonjong...betul ke buah tu...org panggil buah markisa...

cantik gambar yg awak amik

hayad said...

amok--> ye ker? jgn lupe ltk ek gambo tu

mawar--> buah susu @ markisa tutak pnh saya tgk,nnt la tyr google :)

nana cs said...

buah ape sebeno nye nama nye?

Anonymous said...

Di kampung saya (Kampung Penasu Daro, Sarawak) kami namakan buah "kecepak". Buahnya rasa manis apabila masak. Banyak terdapat di kebun dan tubuh liar.

areen said...

buah letup bahase org puteh ground cherry..

Followers