Jiwa Kacau Lagi

"Nah, tengok ni. Abah rasa baik kamu pilih yang ni".

Ahhh.... Sudah saya agak perkara ni pasti akan berbangkit semula. Sekali lagi saya rasa tidak diberi peluang untuk pilih buah hati saya sendiri. Kena ikut famili arrangment jugak ke zaman sekarang?

Hari itu abah dah mula setuju dengan pilihan saya. Tup tup muncul pulak mamat sekor nih. Bukan saya yang berubah hati, tapi abah pulak. Mak jugak semacam bersetuju. Lagi-lagi setelah mak lang campur tangan. Mana mungkin saya seorang melawan pendapat 3 orang.

"Rugi kalo pilih yang tu... Kamu kena pikir jugak famili kamu. Kamu anak sulung. Mesti bagi yang terbaik kat mak abah kamu", kak wanie pulak menambah semasa kami sembang-sembang dalam kereta dia sementara tunggu mak dan mak lang singgah beli durian di Bukit Gantang.

"Tapi kenapa? Kenapa kita kena korbankan kehendak hati kita demi untuk puaskan kehendak orang lain?", balas saya.

"Macam kak wanie jugak. Ingat kak wanie suke ke nak pilih yang sekarang ni. Tapi sebab Mak Lang kamu kata dia takmau **** kalo kak wanie tetap dengan pilihan kak wanie. Kak wanie ni lagi la, bukan anak sulung macam kamu, tapi anak perempuan sorang".

Saya tarik nafas panjang-panjang. Mengeluh... Dalam hati tebayang-bayang buah hati saya. Sudah terbayang dalam fikiran saya yang kami akan bersatu 6 bulan dari sekarang. Tegarkah saya untuk meninggalkan dia? Pada saya, saya dan dia boleh menjadi serasi. Walaupun dia tidak la segah si mamat yang abah berkenan ni, tapi buah hati saya ni coooomel sangat! Dah lama saya membayangkan hidup saya bersama dia. Kami akan pergi ke mana-mana bersama-sama. Susah senang tetap akan kami harungi bersama.

Walaupun hati saya tidak bersetuju, saya senyap-senyap ada la juga meng'usha-usha' pilihan yang abah berkenan ni. Sekali pandang memang saya menyampah. Tapi bila banyak kali pandang rasa macam kemungkinan untuk jatuh cinta berahi dengan dia tu ada jugak,haha!

Saya tak suka bukannya apa.. Sebab saya sudah banyak mendengar kabar-kabar yang tak elok tentang asal-usul dia. Isk, tak mahu saya kalau akar umbinya sudah ada yang busuk. Tapi ada juga saya mendengar, kali ni keluarganya telah banyak berubah. Sudah tak macam dulu. Dah jadi bagus dan lebih baik.

Macam mana ni kawan-kawan?

Saya sayang bakal buah hati saya Myvi SE...huhu!

Image Hosted by ImageShack.us


Tapi banyak pihak-pihak yang terbabit dalam hidup saya meng'syor'kan saya mamat nih!

Image Hosted by ImageShack.us

Bila saya tanya banyak orang, masing-masing ada pendapat sendiri. Keputusan undian sama banyak. 50-50 :D Jadinya di sini, saya buka undian untuk para pembaca yang budiman sekalian. Pengundi bertuah akan mendapat hadiah kek coklat. Kalau nak meh ke ghumah! kekeke

Note : **** = naik ;)

28 comments:

Pa'chik said...

memula baca aku dah tau dah... kak wanie tu pake wira ye...

amek yang atas tu...

Kemat said...

amik persona..myvi dah ramai pakai

Hafiz said...

hmm, tak dapat tolong bab ini kerana tidak pernah lihat myvi atau persona setakat ni. Agak susah untuk lihat kereta buatan Malaysia di Australia :)

Unknown said...

bincang elok2.lihat pro dan kons. sebelum akak buat pilihan dulu, akak survey dengan ramai orang, tanya pendapat.. baca review di internet dsb. masa tu ayah tak setuju, tapi bila dah ada, dah try dan duduk dalam... semua ok...



pepun

MyVi best ooo...

ahaks.... :D

Unknown said...

tambah sikit lagi...

dengan harga tu, 1.6 .. Persona pun ok..

oh, ku keliru...

Dayah, buatlah pilihan elok2.. :D

Anonymous said...

pada pandangan saya ler kak dayah kan. better kak dayah ambik myvi sebab minyak save skit sebab cc dia tak besar macam persona. Lagipun mesti cun kakdayah bawak myvi SE(FAKTOR KE'CUN'AN KENA DI TITIK BERATKAN JUGAK).

LAGI satu myvi ni banyak spare part sebab keta jepun. lagipun bila nak buat motifikasi banyak sparepart.

Kalau nak dikirakan faktor besar atau tidak myvi pun besar lagipun suspensi keta myvi elok bila guna cd player tak bergetar.

tempat duduk belakang pun selesa.

Kalau nak kira faktor kebesaran lebih baik kak dayah beli toyota avanza lagi best. dengan kapasiti penumpang sebanyak 7 penumpang (tak termasuk pemandu) lagi baik dari persona. aircond pun best.

Maaf ler kak dayah terbagi komen yang panjang lebar pulak. Harap kak dayah buat keputusan yang terbaik pada diri kak dayah dan juga keluarga.

cuba try buat solat istikarah untuk minta petunjuk.

pANDAngan daripADA,
=FROG BOSS=

hayad said...

wah, terima kasih pada yg tlh memberi pendapat.

AMINBAKISH : dayah mmg dah survey2 segala mak nenek komen psl persona. boleh dikatakan 50% bg feed back bgs, dan 50% lg feedback kata myvi bgs. Mungkin sbb title PROTON kot. Kalo la persona ni under PERODUA sure 100% punyer sokongan,hehe

PA'CHIK : kak wanie dayah tu pakai wira SE :)

KEMAT : betoi jugak nooo...ana setujulahhh...!!!

HAFIZ238 : omputeh mana minat kete buatan mesia ye dok? tu psl kt sana xde

KHAIRNAJ : Ah,daku sudah penin. Tapi kalo Avanza den mmg tak minat,ehe

me3n said...

hampeh. ku hengat pasal pilihan teman hidup tadi hehe.

Husna Ariffin said...

dayah weh...mike minat myvi ek?kate pali minyak persona consume about 10% more than wira..satu lg sebab dia 1.6 kan.ntah la tu orang ckp.tapi interior dia manyak cantik...body pon agak teguh.

so..it depends on your long term strategy..SE mcm keta sport la plak kan..anyways..lain org lain minat, lain matlamat..tepuk dada tanye perut.ehek!

semoga berjaya membuat pilihan yang tepat di hati! ;)

Shunjike7 said...

kalau saya, saya pilih MyVi...sebab Persona baru sangat keluar so masih taktahu lagi performance dia macamana...lagipon maybe sebab MyVi tue sporty kot...

but, macamkomen diatas, tepuk dada tanya perut...yang mana lagi sedap

hayad said...

ADECK: ala, bg la pendapat ko.nk plh mn satu neh?

CHUBBYCHAN : kalo dayah tepuk dada tye perut, jawapannya dayah nak makan! hehe

SHUNJIKE7 : tu la, ape2 pun saya bkn la nk beli skang.biar orang len pake dlu la, pastu tunggu feedback diorang,hehe

Anonymous said...

dah aku agak..baca ayat memula da tau
hehehe..
pilih Viva la weh..
Swift ke..
hehehe

Unknown said...

myvi kot.. :P

Anonymous said...

Ceh hampir2 tertipu. Pandai Dayah buat citer ehehe. Kiter pn rasa Myvi sbb byk dh dgr citer myvi ok dlm pelbagai segi. Persona baru lagi so xtau mcm mana kan. Papepun gud luck n selamat buat keputusan ye Dayah ;D

Ina

Anonymous said...

err .. pilih yang beriman dan beramal soleh ? kekekeke

solat istikharah dulu lah baru decide. yg penting berhati-hati di jalan raya. anda mampuuu mengubahnya.

arianna adrizal said...

sblm bg pandangan, nk tanye dulu. biasa memandu?
selalu kena hon?
terer bab parking?
lps jawab.. sila singgah pusat pameran kedua2 kereta tersebut.. try duduk dlm keta tu, beranganlah seperti sdg memandu. rasakan keselesaan dan kemantapannya. pilih yg paling selesa ketika anda didlmnya.. tk rasa pendek n tak rs tinggi sgt. luaran yg cantik.. itu bonus! yg penting keselesaan dalaman. selamat mencuba :)

Anonymous said...

perodua best!

Acaii Jawe said...

hehee,kalau pompuan sesuaila pakai myv je wak,huhu..emm, kalau sy, pilih pesona tu,kekeke..:) sbbnye:

1) enjin 1.1 ngan 1.6 beza sgt tau..kalau dah berpuluh tahun bwk kete taula camne rasenya naik kete cc besau ngan cc kecik..

2) safety, of courselah kete besar lagi safe kalau langgar pape...full speck punye pesona ada dual airbag lagi..myvi mmg takde srs tukan..

3) harga myv SE tupun dah bleh dapat kete pesona tu wak,huhu..lum tengok lagi pesona punye skirt wak, kalau tengok mesti lagi best dari SE punye myvi tu,huhu..

4) myvi sempit nak bawak 5 org..hehe..kalau pesona senang2 je bleh muat tau..bleh bawak family skali jalan2..

5) myvi dah ramai sgt org pakai, org dah tak tengok sangat,lelagi kalau yg standard je,hihii

emm, byk lagi sbnarnya..tapi kalau dah ske compact car nak wat camne,hehehe...

Pa'chik said...

oit... buat la poll tengok.. bukan suruh ikut result poll tu, tengok hati suka ke tidak dengan result tu... hahah.. kalau rasa result tu tak betul.. amek yang satu lagi....

hayad said...

RURU : ko ni, kalo jwb peksa sure slh punyer.lain cikgu tye lain ko jwb,haha :p

LINDOSH : napa ada 'kot'? :D

INA : mmg btul jgk tu.ramai yg dah puas ati dgn myvi kan...

JEFF : hehe, myvi dgn persona mana yg lbh beriman?

KAK ANNE : aah,kan.mmg btul sgt tu. kena dok dlu dlm dua2 kete.kena plh mn selesa ye dok? pasal kita yg nk membawaknye

SITILINA : kan dah kata, kalo la persona ni perodua yg punyer sure takde masalah nk wat keputusan :D

FAISAL : mekaseh, mekaseh...komen anda amat memberansangkan. sila la sambung lg.. saya bersedia membacanya :)

PA'CHIK : yo la yo la, nnt den buat. jgn pakcik tak vote plak.sekeh kang! :p

Wanpetunjuk said...

susah gak ek bila jadi mcm ni...harap akak tahu apa yang terbaik utk akak..."diluah mati emak...ditelan mati bapak"....jgn luah dan jgn telan...

suke tengok ayam kat head blog tuh...

Lea Dzahir said...

amik myvi se laa dayah.. sbb dia dah stabil.. persona baru lagik.. slalu org akan pilih perodua berbanding proton sbb perodua jarang mendatangkan masalah.. tp proton slalu mendtgkan masalah.. ni pun hasil perbincangan ngan kawan2.. diorg prefer perodua drp proton.. :D apaper pun its ur own decision to be made.. choose wiser k.. good luck.. hehe.. (awal2 lagi dah agak dah mesti pasal keter.. hehe) ..

wasabe said...

Tunggu dulu le dayah. Bio orang lain guna persona dulu. Takut jadi macam waja dan gen.2. Buat sementara ni guna dulu le motor tu. Lih simpan down payment lebih skit.
Kalau dah gatai sgt, amik myvi. Cuba cari myvi kat kedai keta 2ndhand... susah nak jumpakan? (Eh.. bukan suh beli yg 2nd hand... beli yang baru le) Maknanya org pueh hati guna myvi... kan kan kan.

hayad said...

WAN HIDAYAT : dua2 kete tu takleh telan :p

AZALEA : Tu la, sbb persona tu ptoton yg punyer..kalo perodua punyer...mmg takde masalah :D

WASABE : aah, mmg dayah nk tunggu dlu...biar org lain pakai dulu ;p

Acaii Jawe said...

awk ni mail sy faisalhjrahim@yahoo.co.uk :) emm nak sambung lagi ke wak?kekeke..org sambung skit ar..:

6) based on my experience for almost 13 years (dah tau bawak kete time darjah 5) driving car from different cc and type of car, mmg kete cc besar lagi best sbb torque lagi power...means BHP (horse power lagi besar) maksudnya lagi, kalau nak overtake lori panjang mmg beza sgt kuasa enjin myvi ngan pesona..any 1.6 engine car will double the effifiency and effectiveness untuk memotong berbanding kete 1.1 cc,hehee..

7) Untuk lebih detail pesona bleh dapat 110 horsepower(hp) kat 6,000 rpm vs myvi untuk 1 liter cume 56hp dan 1.3 liter bleh dapat dlm 85hp je..bayar kete lebih 9 tahun enjin myvi mesti kena tukar maaa...hehee..

8) myvi 1.3L auto dual airbag and ABS dah RM51K, tambah seribu bleh dapat kete pesona 1.6L Auto metallic kaler lagi tau..:)

9) tinggi bumbung better than vios dan honda city..dan panjangpun lagi panjang dari waja, vios dan city gak...:) mcm bwk kete besau je..i would say pesona is the best 1.6cc car available at our malaysian market with its price range so far..

10)At first impression, persona is a worthy successor to the wira...it is improved in almost all areas compared to the Wira and even the gen2..:)

emm, cukupla tu dulu untuk kali nih,hehhee..sape yg ckp aku promote pesona mmg tak betul sbb aku tak penah pakai kete proton sbb aku peminat honda...tapi aku dah drive sume kete2 proton termasukla test drive pesona yang baru ni...

hayad said...

ACAI : fuh! lagi teruja plak ku nak pilih Persona dibueknyo :p mekaseh2, apa2 kemusykilan nnt saya refer kt awak ek,hehe

Anonymous said...

Ambik persona la, pk long term.. proton dah berubah skang sbb under dato syed.. quality 1st skng... bukan zaman tengku mahalel lagi.. pilihlah yg value for money.. myvi 1.3 rega 52K, persona 1.6 45K - 55K... ambik yg medium spec pon baru 48K... pegi tgk sendiri dekat show room.. quality dah berubah saya sendiri puas hati...

hayad said...

anoy--> thanx 4 ur opinion...sy pun tak pegi showroom lg ni, tp mmg rasa cm nk amek je persona

Followers