Ringgit Kasorga

Suatu hari di pertengahan tahun 2001, seorang budak perempuan membeli pisang goreng cicah kicap pedas di sebuah cafe di bumi penuh adat. Dia menghulurkan sekeping not RM1. Tetapi tiba-tiba dia menarik semula tangan yang dihulur itu lalu memasukkan semula not itu ke dalam beg duit.

"Eh, dik! ekau bagi la kek makcik duit singgit lamo tu.."

Tiba-tiba keluar suara dari arah dapur cafe.

"Duit singgit lamo? mano? mano?"

"Ni ha, adik ni ado duit singgit lamo.. ," kata makcik yang mula-mula tadi.

"Bagi la kek kami dik", kata mereka lagi.

"Makcik nak ke? Err..amek duit baru ni la..," kata budak perempuan itu.

Setelah pembayaran dibuat dia pun mem'blah'kan diri untuk menikmati pisang goreng cicah kicap pedas. Makcik dua orang itu kelihatan keciwa ya amat! haha..padan muke!!

Sejak dari hari itu budak perempuan itu pula telah menjadi begitu obses terhadap not seringgit lama. Ini mesti gara-gara kena sumpahan makcik cafe berdua tu. Dan ini adalah hasilnya...

Image Hosted by ImageShack.us

Saya tidak pasti sama ada makcik cafe berdua itu masih menjadi pengumpul tegar lagi ataupun tidak. Saya berharap sangat makcik-makcik itu telah berputus asa untuk mengumpul, hehe.

Pada penghujung tahun 2006 pula saya terbaca satu artikel di dalam KOSMO tentang kedai yang mengumpul duit-duit lama. Pemilik kedai menyatakan dia membeli wang-wang lama jika ada yang ingin menjual. Yang paling mengujakan saya, pemilik kedai itu meyatakan dia juga membeli not seringgit lama dengan harga Rm300 sekeping. Wow!! What a wonderful world! :-O

Malangnya suratkhabar KOSMO itu telah saya dermakan secara tidak sengaja ketika beberapa orang junior datang ke bilik untuk mengutip suratkhabar lama sempena kempen kitar semula #-o Saya pula tak ingat tang mana letaknya kedai duit lama tu.

Sehingga kini saya telah mengumpul 57 keping not seringgit lama. Kot ada sesapa ingin menambah anda amat dipersilakan,hehe. 57 keping sikit sangat kalo nak jual pun,ngeh ngeh!

57 keping x RM300 = RM17 100 B-) Macam-macam jugak ku boleh beli ni :-?

48 comments:

Anonymous said...

aiiii dayah!!! kumpul duit lamo pulak.

dh pindah;

http://hayah-madani.blogspot.com

mau tukar muka baru..heheh

achik said...

wah2 makcik kayoooo!!!

fiq said...

nak dayah. bagi ah sekeping 2

hafiz238 said...

lagi lama simpan duit tu, lagi tinggi nilainya....apa kata simpan duit tu utk 5-10 tahun...sure lagi mahal nilai dia B-)

kakLuna said...

takmo ckp psl duit..tp psl pisang goreng cicah kicap?betul ke dayah..ni mcm bkn style org perak mkn pisang goreng je..hehe

Anonymous said...

Dayah..nak tanya sape ni..siapa nama hubby linda dalam entri sebelum ni? Rasa macam familiar muka tu.

Ainul said...

hobi yg sgt menarik!!boleh jadi jutawan nanti!!

hayad said...

maza--> ok2, nnt dayah tukarkan link maza

achik--> ya ya! doakan makcik kayoooo ok! hahaha

fiq--> ko nak ek? bak cni rm300 utk sekeping :p

hafiz238--> aah, tu yg bercdg mmg nak simpan lama2 lg :D

kak luna--> tu style org ngri 9, melaka n jhr..mkn psg grg cicah kicap ;)

anon--> nama asben linda kalo tak salah Kamaruzaman. kenai ka?

ainul--> doa2kn ler..ngeh ngeh ngeh

nUr@dDeEn said...

Weh, weh. Ko dah leh jual duit tuh, pastu dah dapat hasil, leh ar blanje muahahahaha...!!

khaliduzer.com said...

hmm..aku pun baru dpt duit singgit lama tu masa mkn kat foodcord kl sentral..

pss..bg aku sikit singgit ko leh?hehe..

Pa'chik said...

dulu ada cina bagi belen kat aku duit singgit yang gambar kijang...

Anonymous said...

Memang betul cakap u. Donia ini kecil. I kenal Kamaruzzaman tu. Sama batch masa belajar dulu.

hayad said...

nur@ddeen--> aku takmo jual lg..nk tunggu 5-10 thn lg..mcm hafiz238 ckp,hehehe

khalid--> ko la bg duit singgit yg ko dpt kt foodkot tuh kt aku ;)

pa'chik--> ya ka? ada ong itu duit,hik hik

anon--> ye ke weh? kan i dah kata, mst ada yg kenal. U ni sape? jgn le guna anonymous..letak la nama. sdp sket teman nak manggil :D

Anonymous said...

Tak perasan la plak ada singgit lama n baru. Cmner rupa pn lgsg tak ingat haha bagus tak? Apatah lg dah tak dok Msia. Dlu kiter kumpul syiling seringgit. Tgk2 tak laku plak. Apa lagi habis dibelanjakan la. Simpan lelama Dayah duit tu. Leh wat aset.

Ina

singabeng said...

ekau silap baca kosmo kot .. dia tak mahu RM kot, dia nak duit daun pisang ataupun dinar. Ha ha ha.

nurnana said...

eh hayad...
kalo ko kaya nnt, jgn lupa bgtau,
aku nk suh ko tolong byr ptptn haku..
hehehe

Khairnaj said...

dapat duit hasil jualan not seringgit tu boleh belanja saya kan??? makan sushi kat jusco ker? Hahaha...rugi tak kumpul duit tu sebab bila sdapat jer duit tu terus tukar dengan orang lain.

hayad said...

ina--> laa..awat tk simpan? yg dayah plak tak sempat nk simpan duit syiling singgit tu

singabeng--> loyar buruk plak dia

nurnana--> baik aku bayor ptptipu aku,haha

khairnaj--> tu la..sape suh bg org len..kan dah rugiii..tak dapek makcik nak nolong!

Sarah Mohd Shukor said...

wah. banyaknya! 57 keping tu!

selama nih sy ingt adik sy dh cukup byk dh koleksi dia. tup2 awk lg byk nih. dia ada 44 keping je. paling akhir dia dapat duit tu lepas banjir thn lepas surut. dia jumpa sekeping atas jln raya. bertuah badan. huhuhu.

teruskn kumpul lg dayah!

tuan tanah said...

dayah/hayad,
Simpan je banyak2 buat gubahan masa hantaran mas kawin nanti.

hayad said...

sarah--> ooo adik awak kumpul jgk ek..ada persaingan saya nih..hehe

tuan tanah--> xmo ah wat hantaran. syg wooo :p

http://jeffrockers.wordpress.com said...

'duit kalau simpan lama2 nanti beranak' .. kata org tua2 gitu

elok simpan dulu .. 57 beranak sorang satu = 114. beranak lagi jadi 228. pastu beranak lagi 456 .. lepas tu .. lepas tu .. fufoh ..

zwitterion said...

wah...dayah kaya le lps ni..

arianna adrizal said...

akak ada sekeping! ada org nk ke? rm300 bole??

Sunan_Jati said...

wah.. byknya....@!

ruru said...

aku de gak..
bak rm 300 dlu..
ngeh..ngeh..

hayad said...

JEFF--> YE KER? WAH WAH..AKAN KU SIMPAN LBH LAMA LG :P

KAK ZWITT--> 10 THN LG KAYA LA :P

KAK ANNE--> ALA..BG JE LA KAT DAYAH, KAK ANNE BKN PENGUMPUL TEGAR PUN,HIKS!

SUNAN_JATI--> TAU TAKPEEEE...

RURU--> XMOOOO!!! HAHA

khairyn said...

salam Dayah.

pastikan kalau kamu kumpul duit kertas, jangan dilipat. Laminate terus. Kalau terlipat walau sikit pun harga dia turun.

Kalau kumpul syiling pula pastikan tarikh duit tu dikeluarkan ada signifikasinya. Lagi sekali, masukkan dalam album khas untuk duit syiling.

sebelum jual shop around dulu. Banyak penggemar duit2 lama especially kat Melaka dan Penang. Kalau kat Penang tu Lorong Kulit tu memang terkenal la.

Saya gemar kumpul matawang asing.

akirasuri said...

nak singgit cikgu :D

hayad said...

khairyn--> ooo, gitu ker? tima kaseh sbb bg tau maklumat berguna ni :)

akirasuri--> tak bulih! haha

Chibi Maruko said...

me pun ada kumpul seringgit ni... nanti tempek kat blog me.. entah berapa jumlah dia tak da kira pulak..

Anonymous said...

kte nk taw awk jual kt mane rm1 tu..kte kongsi2 la bab saya pun banyak gak duit lama ney..duit syiling pown ade..

Anonymous said...

Этот пост — одно из редких исключений, когда читаешь с интересом и что-то для себя выносишь. Спасибо автору. Добавлю в избранное[url=http://voronezh.recikl.ru/].[/url] :)

Anonymous said...

To comprehend how muscles are grown, we must first understand the structure of muscles themselves uk lumigan In the evening, the body is winding down, including the metabolism, so having food at night will not be digested and burned off so effectively
The creator claimed that the diet would both lower LDL cholesterol (the bad stuff) and raise HDL (the good stuff) generic cymbalta Antidepressants help correct chemical imbalances in your brain by affecting certain brain chemicals.
Trouble is, we look at that pound, and go, "Ah, that's nothing" buy Viagra for women People aren't noticing your sweating patches and they aren't judging you for it
There is no doubt, however, that it is men who are more obsessed about the size of their penis iressa price Even very active people start gaining weight over time
An engaging smile can get you a contract any time and will boost your profession and self-confidence with it Order Kamagra without dr approval Everything on the inside and the outside of our bodies works in conjunction with each other

Anonymous said...

When you eat foods that have watersoluble vitamins, these vitamins cannot be stored as much in your body. Each to their own., vnc viewer copy paste. However, if you are not satisfied with your natural teeth color, then you better put your name down for a professional teethwhitening procedure. dd wrt vpn ipad

Anonymous said...

This dentist employs some of the most powerful computers the reasons for using such hitech systems are manifold. vpnclient win is 4 8 00 0440 k9 exe. These accessories have a universal appeal. vpn 2 bae

Anonymous said...

Again, out of the remaining 40,000, 10,283 were selected for the next level, mains exam (here 1 out of every 4 is selected i., vpn unavailable device missing xp. Using a content management system allows the website owner to have more control over the look and content of a wellfunctioning website. Braces can easily impact the insides of one's mouth. cisco vpn subsystem not available. Then 'available' bit comes in where you want a professional whom you can visit at any time, in the event of a dental emergency, and a dentist whose diary is not so full that getting time with her becomes near impossible when you need her services most. file sharing best program

Anonymous said...

Some models incorporate precious metals and diamonds into the case which make them as beautiful as they are dependable. l2tp vpn ubuntu. They need to have some amount of conscious step to carry on with the business. vpn macintosh os x

Anonymous said...

Launch different ad campaigns in various market segments. tpesvcerr server error

Anonymous said...

Men's scalps are a lot more oily compare to those of women. access tabledefs. This will go a long way in ensuring that the issues that have not been addressed will be tackled. drifit socks

Anonymous said...

Microsoft 70691 exam training tips of the front lines with 70691 exam dumps provides thousands of brain dumps literally and special 70691 exam braindumps freely. There are so many online advertisers who can not generate a single sale from their ads. delai intervention adsl et telephonie. Many parents today use perimeter or area motion detector alarms to warn them when a child has overstepped the boundaries as an extension of an existing home alarm system. This service makes certain the eternal removal of wood boarer from your whereabouts., linux messaging client. You should blow a fuse then just place inside your fuse box. easy mortgage private

Anonymous said...

Therefore, do not leave homes or places due to those insects., mtn network tv. This allowed some culling of unnecessary information and a complete account of the entire goings on in the interview process. Where there was beauty and harmony and lovely expressive horses and riders with correct seats, there is now rolkur, tension, tight necks, hollow backs and loins, staccato movement and showy throwing of the front legs, tight curb reins, four beat canters and lateral walks. chevrolet hhr remote. I have thought that it’s from my daughter. server xf

Anonymous said...

Such dreamy candles would bring real emotion for your loving vow of love contribution. Companies can either purchase services from a call center that manages other companies also or hire people to set up a specialized call center that only caters to its needs. vpn server kerberos. There are abounding models to accept from and there are abounding options accessible to you. They only make breathing easier through the nose and sinuses, but have no effect on snoring and sleep apnea., private sei trust. Your prime objective is to buy the house as low as possible but at a fair price. gci cable remote

Anonymous said...

A lot of men, by and large, aren't. Just follow the beauty tips listed below. server uses protocol version 43. They need to develop meaningful relations, and it is a complicated, but pleasant task. With the ability of producing thousands of seeds, the crabgrass is among the most nuisances of lawn weeds., ssl 4000 g. Equipped with homelike amenities, these apartments provide best options for accomodation to the business travelers on extended assignments, families in the midst of relocation, and anyone else in need of temporary housing. 2000 feature server sql

Anonymous said...

You can outsource almost anything from your third company or person. ar a adsl modem router. This can be done manually or by using some electronic devices spectroscopes, magnets are also used to separate the metals from the collected waste. sensitive socks

Anonymous said...

There are some decorative additions, which are used, such as antiquestyle fringed pockets for adding class to each and every table., site de.yahoo.com naviga adsl. But there's nothing wrong with giving a little nudge to customers who have had a particularly positive experience working with you. Rebuilding your credit with bad credit car loans is the best way to get started. win vpn. The most important approach is that you need to know the latest technologies being used in the web development industry these days. enterprise network

Anonymous said...

[url=http://www.magicaudiotools.com/convert-flac-to-mp3]convert flac to mp3 free[/url]

Anonymous said...

http://www.site.com - [url=http://www.site.com]site[/url] site
site

Followers